ما در این مقاله در تلاش هستیم که به شما مخاطبین گرامی تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ را توضیح دهیم. پس تا انتهای مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ با ما همراه باشید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ
تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

1- منظور از لمینت دندان چیست؟

2- منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

3- منظور از بلیچینگ چیست ؟

4- تفاوت لمینت و کامپوزیت  و بلیچینگ در چیست؟

5-  مزایای لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی در چیست؟

6-  چه دندان هایی را دندانپزشک  معمولا می تواند لمینت کند؟

7- لمینت دندان را در چه مواقعی و برای چه کسانی نباید انجام دهیم؟

8- انواع لمینت هارا نام ببرید و تفاوت انواع لمینت ها در چیست؟

9- زمان و ماندگاری سفید شدن دندان بعد از بلیچینگ چقدر است؟

10- آیا تغییر رنگ دندان هایی که ناشی از مصرف دخانیات و نیکوتین است با بلیچینگ قابل درمان است؟

11- روش بلیچینگ با لیزر چیست و دارای چه مزایایی است؟

12- معمولا برای سفید کردن دندان ها چه روش هایی وجود دارد؟

13- هزینه وقیمت لمینت دندان چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

14- آیا می شود برای رفع معایب دندانی به جای استفاده از ارتودنسی از لمینت استفاده کنیم؟

15- بعد از سفید کردن دندان با روش هایی مانند بلیچینگ و یا لمینت چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

16- بعد از انجام کامپوزیت دندان چه مراقبت هایی را باید در کوتاه مدت و بلند مدت رعایت کنیم؟

17- تفاوت انواع بلیچینگ در چیست و کدام روش بهتر است؟

18- نحوه استفاده از بلیچینگ در خانه  چگونه است ؟

 

منظورازلمینت دندان چیست ؟

منظور از لمینت در اصل یک تکنیک دندانپزشکی است که براساس این تکنیک، ظاهر دندان های شما بسیار زیباتر و مرتب تر از گذشته خواهد شد. در طی این تکنیک، دندانپزشک شما از پوسته های بسیار نازکی استفاده می کند و قسمت جلوی دندان های شما این پوسته های نازک را می گذارد.

این پوسته های نازک بسیار شبیه طرح دندان هستند و رنگ های طبیعی در ساخت این پوسته ها استفاده شده است که موجب درخشندگی دندان های شما می شوند. سپس دنداپزشک بر اساس اندازه دندان ها و فرم و نحوه قرار گیری دندان های شما این پوسته ها را شکل می دهد

و در نتیجه شما با چیدمان مرتب و زیبای دندان هایتان غافلگیر خواهید شد و در نهایت شما دارای لبخندی زیبا و تاثیر گذار خواهید بود. در اصل شما می توانید، هم مشکل رنگ دندان های خود را برطرف بسازید و هم از جهتی در روند ترمیمی نیز از این تکنیک استفاده کنید.

منظورازلمینت دندان چیست ؟
منظورازلمینت دندان چیست ؟

در مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ با ما همراه باشید تا با روش کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شوید .

منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

در اصل می توان گفت کامپوزیت یکی از روش ها و متودهای لمینت است. یعنی این که  در این روش مانند لمینت، متخصص دهان و دندان و زیبایی در تلاش است تا فرم و شکل دندان های شما را زیباتر کند.

در این روش از یک ماده خمیری مانند، کمک می گیرد که این ماده همان ماده ای است که شما وقتی نزد دندانپزشک برای پر کردن دندان مراجعه می کردید، به وسیله آن دندان شما را پر می کرد و الان متخصص با استفاده ازآن ماده که رزین کامپوزیت می باشد، دندان های شما را زیبا می کند بدون این که تغییراتی روی این مایع خمیری انجام دهد یا شکل قالب از روی آن بزند آن را روی دندان شما با قلم مخصوص می زند.

منظور از کامپوزیت دندان چیست؟
منظور از کامپوزیت دندان چیست؟

سپس دندانپزشک مانند یک نقاش و مجسمه سازی هنرمند این ماده را طوری روی دندان ها شما می مالد که تمامی دندان های شما سفید و در عین حال خوش فرم می شود.

گویی این ماده سفید از قبل گویی جزو دندان شما بوده است و مانند معمار و گچ کاری که یک دیوار را سفید می کند، وقتی این روکش سفید را روی دندان های شما شکل داد با استفاده از نور آن را خشک می کند که این ماده خمیری از دندان شما جدا نشود

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه پالیش کامپوزیت دندان دیدن کنید.

متخصص این کار را توسط نوری انجام می دهد که از دستگاهی به نام لایت کیور ساطع می شود

و متخصص این کار را توسط نوری انجام می دهد که از دستگاهی به نام لایت کیور ساطع می شود، انجام می دهد و با این کار دیگر ماده کامپوزیت روی دندان شما سخت می شود و باعث می شود بین دندان شما و ماده کامپوزیت شما هیچ گونه فضایی باقی نماند و در پایان کار شما یک نمای متفاوتی از دندان های خود را خواهید دید.

نمایی زیبا و در عین حال با ترتیب و منظم و فواصل درست و شما ناخواسته از دیدن دندان های زیبای خود در آینه لبخند خواهید زد و بعد از آن لبخندی به درخشندگی آفتاب خواهید داشت.

شما با مطالعه مطلب تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ بیشتر با مفهوم بلیچینگ آشنا خواهید شد.

منظور از بلیچینگ چیست؟

بلیچینگ یک روش موثر برای از بین بردن رنگ زرد دندان های شما می باشد. چه بسا رنگ دندان های افراد تحت تاثیر الکل و یا دخانیات و یا بعضی از داروها تغییر رنگ دهند و یا بعضی غذاها در ایجاد این بد رنگی ها موثر باشد و گاهی ممکن است مسائل ژنتیکی مطرح باشد و این مسائل سبب ایجاد رنگ کدر و یا زردی روی دندان های شما می شوند.

شما نمی توانید در خانه  این لک ها و رنگدانه ها را ازبین ببرید چرا که از بین بردن این رنگدانه ها تخصص  می خواهد و متخصص با کمک روش بلیچینگ این رنگدانه ها را از بین می برد.

منظور از بلیچینگ چیست؟
منظور از بلیچینگ چیست؟

اما شاید بخواهید بدانید در این روش چگونه این رنگدانه ها نابود می شوند. وقتی شما به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید، متخصص شما ابتدا برای شما یک جرم گیری دندان را انجام می دهد  و می خواهد دندان شما را از هر گونه جرم و پلاک دندانی پاک کند.

بعد از جرم گیری رنگ دندان شما را می بیند و با کمک یک دستگاه مجهز که این دستگاه نور شدیدی را ساطع می کند، از این رو برای حفاظت از چشمان شما عینکی بر روی چشمان شما قرار می دهد.

شما نگران عوارض این روش نباشید

شما نگران عوارض این روش نباشید. فقط کافی است به پزشک خود اعتماد کنید. او می داند چگونه از شما مراقبت کند و در عین حال می داند کار خود را چگونه انجام دهد. پس در حین انجام بلیچینگ به توصیه های پزشک خود با دقت گوش دهید.

پزشک برای این که بتواند از پوست و مخاط و لب های شما محافظت کند و هم این که بتواند دسترسی بهتری به دندان های شما داشته باشد و با دید بهتری بتواند دندان های شما را نظاره کند؛ دهان شما را به وسیله ی یک دهان باز کن باز می کند و از دستگاه ساکشن و همچنین مواد مخصوص می تواند کار خود را انجام دهد تا به مینای دندان شما آسیب نزند.

متخصص از چه ماده ای برای از بین بردن رنگدانه استفاده می کند؟

متخصص شما با استفاده از پر اکساید هیدروژن و کاربامیدپراکساید برای سفید کردن دندان ها و از بین بردن رنگدانه ها کمک می گیرد، به این گونه که این ماده رنگدانه ها و لک هارا به بخش های کوچک تقسیم بندی می کند.

سپس این بخش های کوچک از لک هارا پخش می کند و سبب سفید شدن دندان می شود و برای این که لثه شما دچار آسیب و یا صدمه نشود روی آن ها ماده محافظ می گذارد.

متخصص از چه ماده ای برای از بین بردن رنگدانه استفاده می کند؟
متخصص از چه ماده ای برای از بین بردن رنگدانه استفاده می کند؟

می توان به نحوی گفت همان گونه که لباس های شما با وایکتس، لکه ها و چربی ها از روی آن از بین می روند و سفید می شوند؛ در روش بلیچینگ هم دندانپزشک با کمک پر اکساید هیدروژن و آن نور شدیدی که از دستگاه ساطع می شود و مواد به درون دندان شما رفته و رنگدانه ها را به کلی نابود می کند.

مدت زمانی که بلیچینگ معمولا انجام می شود حدود بیست الی چهل دقیقه می باشد و معمولا گاهی دو جلسه و یا طی سه تا چهار جلسه انجام می شود ولی این مدت زمان  بستگی دارد که در چه مدت زمانی دندان شما سفید می شود و بلیچینگ روی شما جواب می دهد.

ممکن است حتی در یک جلسه سی دقیقه ای  دندان های شما سریع سفید شود که این امر بستگی به این دارد که دندان شما در چه مدت زمانی سفید می شود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در چیست؟

خیلی از افراد به خاطر رنگ و یا ظاهر نامناسب دندان های خود از خندیدن در جمع خجالت می کشند اما این افراد به آسانی می توانند از راه های تخصصی سفید کردن دندان نتیجه بگیرند.

اما راه های مختلفی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد و فرد ممکن است دچار سردرگمی شود که کدام روش برای او بهتر است و تفاوت این روش ها با هم در چیست؟

شما با مشورت با یک دندانپزشک خوب می توانید تفاوت این روش ها را تشخیص دهید و یا می توانید با جست و جو در مورد پیدا کردن اطلاعاتی در  زمینه تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ می توانید در تعیین روش سفید کردن دندان کمک بزرگی به خود کنید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در چیست؟
تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ در چیست؟

عمده تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ

در اصل عمده تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ دراین می باشد که در 2 راه لمینت و کامپوزیت، علاوه بر سفید کردن دندان، عملیات ترمیمی و شکل دهی نیز انجام می شود.

در صورتی که در روش بلیچینگ،  تنها اتفاقی که رخ می دهد سفید کردن دندان شما انجام می شود و شکل و اندازه و همین طور فرم دندان های شما تغییر نمی کند، به گونه ای که می توان این چنین گفت که بلیچینگ بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که فرم و شکل دندان هایشان مشکلی ندارد و فقط می خواهند رنگ دندان های خود را تغییر دهند.

اما در دو روش دیگر یعنی لمینت و کامپوزیت و نیر شما می توانید شکل و فرم و حتی اندازه دندان خود را تغییر دهید. در روش لمینت که از دندان شما قالب می گیرند، ولی دندانپزشک قبل از قالب گرفتن نخست شروع می کند دندان های شما را تراش می دهد و بعد از گرفتن قالبی از دندان، قالب تهیه شده را به لابراتوار منتقل می کند.

هدف از فرستادن قالب تهیه شده از دندان شما به لابراتوار

هدف از فرستادن قالب تهیه شده از دندان شما به لابراتوار این است که از روی قالب و الگو پوسته های نازکی درست می شود که با چسب مخصوصی روی دندان شما گذاشته می شود.

پس متوجه شدیم در روش لمینت، دندانپزشک دندان های شما را در آغاز کار تراش داد ولی در روش کامپوزیت که مانند روش لمینت می تواند شکل و اندازه و فرم دندان های شما را تغییر دهد ولی خبری از تراش دادن دندان ها و یا قالب گرفتن از آن ها وجود ندارد.

در روش کامپوزیت ونیر با لمینت می توانیم به تفاوت های زیادی اشاره کنیم. به طور مثال ماده استفاده شده در هر دو روش جنس متفاوتی دارند و از یک ماده در روش لمینت و کامپوزیت استفاده نمی شود.

علاوه بر جنس ماده، زمانی که در این دو روش صرف سفید کردن و ترمیم می شود، متفاوت است. مثلا برای ساخت لمینت سرامیکی به زمانی حدود 3 هفته نیاز است و ،این در صورتی  است که در کامپوزیت ونیر برای هر فک طی یک جلسه کامپوزیت ساخته خواهد شد .

تفاوت دیگر لمینت و کامپوزیت

تفاوت دیگر لمینت و کامپوزیت در مواقعی است که لب پری اتفاق بیفتد. در این دو روش اگر لب پری رخ دهد، در روش کامپوزیت به آسانی امکان قابلیت ترمیم و بازسازی وجود دارد.

این در صورتی است که در روش لمینت امکان ترمیم لب پری وجود ندارد و باید آن را تعویض کرد. از تفاوت دیگر این دو روش می توان به نیاز به پالیش اشاره کرد. دراصل پالیش به صاف کردن دندان می گویند. مثلا بعد از جرم گیری دندانپزشک برای رفع زبری دندان شما شروع به پالیش کردن دندان می کند

اما جالب است بدانید که در روش لمینت، نیازی به پالیش کردن و صاف کردن وجود ندارد. اما در روش کامپوزینت وینر باید طی فاصله زمانی 1 سال و یا شاید بیشتر شما نیاز به پالیش کردن داشته باشید.

برای پی بردن به مزایای لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی در ادامه مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ با ما همراه باشید .

مزایای لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی در چیست؟

لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت دوام بهتری دارد و ماندگاری زیادتری دارد ولی نوع کامپوزیتی آن نسبت به هزینه  به صرفه تر خواهد بود و تراش کمتری در آن به کار رفته است.

از جمله مزایای لمینت می توان به ایجاد طرح لبخند برای شما اشاره کرد و همین طور با استفاده از این روش، فاصله بین دندان های شما اصلاح خواهد شد. در این روش همچنین رنگ دندان خود را آزاد هستید که هر گونه که می خواهید انتخاب کنید. در این روش می توانید، هم دندان های خود را مرتب کنید، هم در  بلند کردن دندان ها استفاده کنید.

مزایای لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی در چیست؟
مزایای لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی در چیست؟

شما در حال مشاهده و مطالعه مبحث تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ هستید.

چه دندان هایی را دندانپزشک  معمولا می تواند لمینت کند؟

اگر دندان های شما ازآن دسته از دندان ها می باشد که بر اثر عواملی کوتاه شده اند، شما می توانید از لمینت دندان برای اصلاح این کوتاه شدگی استفاده کنید

و یا اگر ظاهر دندان های شما بسیار به هم ریخته باشند و یا دندان های شما شکسته شده اند و یا این که دندان های شما خراشیدگی پیدا کرده باشند و یا دندان های شما از نظر قرارگیری دارای نظم نیستند و یا بعضی از دندان ها زیادی جلو هستند و یا بعضی از دندان ها زیادی عقب هستند؛

تمامی این نامنظمی ها به کمک روش لمینت قابل اصلاح خواهد بود و دندان هایی که براثر مصرف بعضی از داروها مانند تتراسایکلین و یا عصب کشی و یا غیره تغییر رنگ داده اند، به آسانی به کمک لمینت سفید می شوند و در نتیجه شما دارای لبخندی دلنشین خواهید شد.

لمینت دندان را در چه مواقعی و برای چه کسانی نباید انجام دهیم؟

اگر شما از جمله کسانی هستید که عادت دارید مرتب در طول روز دندان قروچه کنید، باید بدانید شما اگر قصد لمینت کردن  دارید بایداین عادت نادرست را کنار بگذارید در غیر این صورت فرد مناسبی برای لمینت کردن نمی باشید چرا که شما سبب می شوید با دندان قروچه کردن لمینت شما شکسته بشود و در مدت زمانی که برای شما لمینت گذاشته اند، با این عادت نادرست آسیب به لمینت خود خواهید زد.

اگر شما مواقعی برای لمینت مراجعه کردید که دندان های شما پوسیده شده و یا دچار عفونت لثه و غیره شده اید، دندانپزشک شما برای شما لمینت انجام نمی دهد. زیرا که اول باید عفونت لثه شما را درمان کند و به رفع پوسیدگی دندان های شما بپردازد. آن گاه باید لمینت را برای شما انجام دهد.

در بعضی از مواقع مینای دندان شما برای انجام لمینت کافی نیست و مینای دندان شما تحت سایش زیادی قرار گرفته است. در این گونه موارد دندانپزشک و یا متخصص شما ترجیح می دهد به جای استفاده از لمینت از روکش دندان استفاده کند.

لمینت دندان را در چه مواقعی و برای چه کسانی نباید انجام دهیم؟
لمینت دندان را در چه مواقعی و برای چه کسانی نباید انجام دهیم؟

انواع لمینت ها را نام ببرید و تفاوت انواع لمینت ها در چیست؟

در اصل ما می توانیم لمینت ها را در دو گروه بزرگ جای دهیم. دسته اول لمینت سرامیکی می باشد که به نحوی روش غیر مستقیم محسوب می شود و گروه دوم را لمینت کامپوزیتی و یا روش مستقیم می توان عنوان کرد.

در نوع سرامیکی، جنس ماده استفاده شده همان گونه که از اسمش مشخص است از نوع سرامیک یا همان چینی خودمان است. مسلما استفاده از این نوع لمینت، زیبایی و ظرافتی را که به دندان های شما می بخشد دوچندان است.

علاوه بر مسئله زیبایی استقامت و مقاومت لمینت هایی از نوع سرامیکی خیلی بیشتر از نوع کامپوزیتی است و بیشتر می توانید از نوع سرامیکی استفاده  کنید. چون بادوام تر و باثبات تر هستند.

در حفظ رنگ خود نسبت به نوع کامپیوزیتی بادوام تر هستند. در نوع دوم که نوع کامپوزیتی است شما در انتخاب رنگ دندان تنوع بیشتری خواهید داشت.

لمینت سرامیکی را اگر بخواهیم با نوع کامپوزیتی آن در قیمت و هزینه مقایسه کنیم، نوع سرامیکی در مقایسه با لمینت کامپوزیتی خیلی قیمت بالاتری دارد. اگر  بخواهیم بدانیم در کدام یک از این دو روش احتمال برگشت وجود دارد، باید بگوییم در نوع کامپوزیتی آن این احتمال بازگشت وجود دارد ولی در نوع سرامیکی بازگشتی وجود ندارد.

زمان و ماندگاری سفید شدن دندان بعد از بلیچینگ چقدر است؟

خیلی از افرادی که بلیچینگ را برای سفید کردن دندان های خود انتخاب می کنند، اکثرا این سوال متداول را مطرح می کنند و آن این است که دندان های من بعد از بلیچینگ، تا کی سفید باقی می مانند و یا به عبارتی دیگر، ماندگاری این روشی که من استفاده می کنم چقدر است؟ معمولا بلیچینگ یک روش پرطرفدار و محبوب محسوب می شود.

اگر شما این روش را برای سفید کردن دندان های خود برگزیدید، باید بدانید که عمر ماندگاری این روش به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این شرایط به نوع بد رنگی که دندان های شما قبل از بلیچینگ داشتند بستگی دارد و یا به عواملی چون  مصرف مواد غذایی رنگدانه دار بعد از بلیچینگ بستگی دارد.

زمان و ماندگاری سفید شدن دندان بعد از بلیچینگ چقدر است؟
زمان و ماندگاری سفید شدن دندان بعد از بلیچینگ چقدر است؟

یعنی به طور مثال هر چقدر مصرف قهوه و چای شما بالا برود، درصد ماندگاری سفیدی دندان های خود را بعد از بلیچینگ پایین می آورید ولی میزان ماندگاری سفیدی دندان شما در این روش به صورت حداقل می توانیم از یک تا سه سال عنوان کنیم.

ولی اگر به خوبی نکات دندانپزشک خود را رعایت کنید، دوام و ماندگاری بلیچینگ بالاتر می رود حتی ممکن است به ده سال هم برسد که این واقعا شگفت انگیز است.

ما در مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ تلاش کردیم در مورد بلیچینگ و همین طور زمان ماندگاری و دوام این روش، اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس همچنان ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

آیا تغییر رنگ دندان هایی که ناشی از مصرف دخانیات و نیکوتین است با بلیچینگ قابل درمان است؟

لکه هایی که ناشی از مصرف دخانیات بر روی دندان باقی می مانند، با لکه هایی که براثر مواد غذایی ایجاد می شوند، متفاوت هستند. لکه های ناشی از دخانیات خیلی سخت از بین می روند و حتی این لکه ها فقط سطح خارجی دندان را درگیر نمی کنند. حتی ممکن است درون دندان این لکه وارد شود.

از همین رو به زمان زیادی نیاز است که معمولا دندانپزشک به طور شبانه به شما توصیه می کند کاربامید پراکساید ده درصد را استفاده کنید و این کار در مدت زمان یک الی سه ماه ممکن است به طول بیانجامد و در نهایت این لکه ها محو خواهند شد و بار دیگر دندان های شما سفید و درخشان خواهد شد.

آیا تغییر رنگ دندان هایی که ناشی از مصرف دخانیات و نیکوتین است با بلیچینگ قابل درمان است؟
آیا تغییر رنگ دندان هایی که ناشی از مصرف دخانیات و نیکوتین است با بلیچینگ قابل درمان است؟

روش بلیچینگ با لیزر چیست و دارای چه مزایایی است؟

روش بلیچینگ یک روش بسیار موثر در سفید کردن دندان های شما به شمار می رود. هزینه ای که دندانپزشکان معمولا برای بلیچینگ  می گیرند، به نوع و همچنین مقداری که از ماده سفید کننده استفاده می کند بستگی دارد.

هر چقدر ماده سفید کننده ای که برای سفیدی دندان شما به کار می برد، مرغوب تر باشد و از نوع خوب باشد و هر چقدر مقدار زیادی از این ماده سفید کننده را بر روی  دندان شما استفاده کند، در هزینه و قیمت بلیچینگ موثر است.

اما اگر بخواهیم مزیت ها و برتری های بلیچینگ با لیزر را برای شما عنوان کنیم،  باید بگوییم در بلیچینگ با لیزر دندان به صورت عمیق تری سفید خواهد شد.

در بلیچینگ معمولی، سفیدی سطح دندان را داریم اما در بلیچینگ با لیزر، شما علاوه بر سفیدی عمقی درخشندگی دندان خود را نیز شاهد هستید. اگر بخواهیم میزان سفید شدن دندان های شما را درجه بندی کنیم باید بگوییم دندان های  شما اگر به روش بلیچینگ معمولی سفید شوند، میزان سه تا هشت درجه سفید خواهد شد

و اگر از روش بلیچینگ با لیزر برای سفید کردن دندان های خود بهره ببرید، دندان های شما به میزان شش تا ده درجه سفید خواهند شد. اما مزایای بلیچینگ با لیزر تنها به اینجا محدود نمی شود.

بلیچینگ معمولی زمان انجام آن بیشتر از استفاده از بلیچینگ با لیزر است

در بلیچینگ معمولی زمان انجام آن بیشتر از استفاده از بلیچینگ با لیزر است. معمولا در روش بلیچینگ معمولی از چهل دقیقه تا چهل و پنج دقیقه زمان بلیچینگ به طول می انجامد. این در صورتی است که بلیچینگ با لیزر ممکن است زمانی به اندازه پنج دقیقه تنها طول بکشد.

اگر بخواهیم ثبات و دوام سفید شدن را مورد بررسی قرار دهیم، بلیچینگ با لیزر در مقایسه با بلیچینگ معمولی دوام بیشتری دارد و کمتر نسبت به غذاهایی که سبب لک  و رنگدانه بر روی سطح دندان می شوند حساسیت نشان می دهد. در استفاده از بلیچینگ معمولی بعد از انجام آن، مدت کوتاهی  حدود چهل دقیقه، دندان های شما به غذا حساس هستند.

در صورتی که در روش بلیچینگ با لیزر این حساسیت وجود ندارد. در روش بلیچینگ با لیزر معمولا به تعداد جلسات زیادی نیاز نیست و حتی با یک جلسه دندان های شما سفید خواهند شد. در روش بلیچینگ معمولی حدود سه تا چهار جلسه به طور معمول برای سفید کردن دندان، زمان نیاز است.

در ادامه مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ خواهید دانست که چه روش هایی بیش ترین تاثیر را در سفید کردن دندان شما دارند و چه روش هایی را نباید برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید.

معمولا برای سفید کردن دندان ها چه روش هایی وجود دارد؟

اگر شما به دنبال یک روش مطمئن و اساسی برای سفید کردن دندان های خود می گردید، باید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید و چه کسی بهتر از دندانپزشک شما می باشد.

این درحالی است که خیلی از افراد به جای مشورت با شخص ماهر، با افرادی مشورت کردند که در نهایت مجبور به انتخاب روش های خانگی و عامیانه برای سفید کردن دندان خود شده اند.

این روش ها نه تنها که باعث سفید کردن دندان های شما نمی شوند، بلکه اثر مخرب نیز ممکن است داشته باشد. مثلا گاهی بعضی افراد از آب لیمو برای سفید شدن دندان های خود استفاده می کنند که این کار نه تنها تاثیر زیادی ندارد، بلکه سبب آسیب زدن به مینای دندان خواهد شد.

معمولا برای سفید کردن دندان ها چه روش هایی وجود دارد؟
معمولا برای سفید کردن دندان ها چه روش هایی وجود دارد؟

اگر شما نزد دندانپزشک بروید به شما خواهد گفت که به طور کلی دو نوع روش برای سفید کردن دندان های شما وجود دارد. یک نوع، استفاده از روشی به نام بلیچینگ و دیگری استفاده از روش لمینت می باشد که خود لمینت را به دو نوع سرامیکی و کامپیوزیتی می توان تقسیم بندی کنیم

و مسلما استفاده از روش های اصولی و مشورت با افرادی که علم این کار را دارند موثرتر خواهد بود. پس از هر گونه امتحان کردن مواد گوناگون روی دندان های خود  که تاثیر علمی آن ها اثبات نشده است خودداری کنید.

اگر می خواهید در مورد هزینه ها و قیمت لمینت دندان بیشتر بدانید، پس با ادامه مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ ما را همراهی کنید.

هزینه و قیمت لمینت دندان چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟

وقتی شما تصمیم به انجام لمینت دندان می گیرید باید تمام موارد را از قبل تخمین بزنید و در نظر بگیرید. به طور مثال اگر می خواهید یک برآورد مالی و از نظر هزینه برای لمینت دندان خود داشته باشید باید عوامل گوناگونی رادر نظر بگیرید.

به طور مثال علاوه بر این که قیمت قابل پرداخت شما به عواملی مثل قیمت دندانپزشکی که کار درمانی شما را انجام می دهد به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

باید برای کسی که برای شما از قالب ها ونیر می سازد و بسته به مهارت آن شخص، هزینه متفاوت خواهد بود و همچنین دندانپزشکی که این ونیرهارا می خواهد برای شما نصب کند بستگی دارد.

محل و منطقه ای که در آن می خواهید لمینت را انجام دهید، بر روی قیمت و هزینه موثر است و حتی تعداد دندان های شما که نیازمند این عملیات هستند که دندانپزشک شما از ونیر پرسلین استفاده کند در هزینه شما نقش دارد. البته نوع ونیرهای کاربردی نیز در هزینه و قیمت لمینت نقش دارند. معمولا موادی که در طی لمینت برای شما استفاده می شود نیز بر روی قیمت لمینت  موثر خواهد بود.

معمولا ونیرهای پرسلینی در مقایسه با ونیرهای رزینی که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم قیمت بالا تری هم دارند، مسلما استفاده از ونیر پرسلینی گران تر برای شما تمام خواهد شد.

آیا می شود برای رفع معایب دندانی به جای استفاده از ارتودنسی از لمینت استفاده کنیم؟

همان طور که در مطالب فوق گفتیم لمینت ها علاوه بر نقش سفید کردن برای رفع عیب و رفع نقایص و ترمیم دندان های شما کاربرد دارد و کامپوزیت ها را می توان در بعضی از مواقع در رفع برخی از نواقص جایگزین روش های ارتودنسی کرد.

اما این به این معنی نیست که تمام مشکلات دندانی با لمینت قابل حل می باشد، بلکه مشکلات دندانی که بیشتر در زمینه مشکلات فک  و صورت هستند نیاز به درمان تخصصی تر دارند و حتما باید از روش ارتودنسی استفاده کرد.

در مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ تلاش شده است تا شما را با مراقبت های ضروری بعد از بلیچینگ و لمینت و کامپوزیت  آشنا کند.

بعد از سفید کردن دندان با روش هایی مانند بلیچینگ و یا لمینت  چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

سعی کنید تا از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات بعد از سفید کردن دندان شدیدا پرهیز کنید و رعایت نکات بهداشتی مربوط به دهان و دندان را مانند قبل از سفید کردن دندان حتما ادامه دهید.

هیچ گاه سفید کردن دندان به این معنی نمی باشد که رعایت نکات بهداشتی را انجام ندهید و پشت گوش بیاندازید. سعی کنید از خوردن غذاهایی که بسیار اسیدی هستند و یا بسیار سرد می باشند خودداری کنید و سعی کنید از خوردن نوشیدنی هایی که دارای کربوهیدرات زیادی هستند و دارای رنگدانه می باشند خودداری کنید.

نوشابه و قهوه و چای

از جمله نوشیدنی هایی که معمولا توصیه می شود از مصرف آن ها خودداری کرد و یا لااقل مصرف آن ها را محدود کنید، به نوشابه و قهوه و چای می توان اشاره کرد.

بعد از هر بار خوردن مواد غذایی به خصوص موادغذایی که دارای مقدار زیادی رنگدانه هستند، حتما دندان های خود را به خوبی بشورید تا رنگدانه های موجود در غذا که روی سطوح دندان های شما قرار گرفته را پاک کند و در بیست و چهار ساعت اول بعد از سفید کردن دندان، از خوردن مواد غذایی که دارای رنگدانه هستند خودداری کنید.

خوردن غذاهایی که خیلی سفت هستند

بعد از لمینت کردن بهتراست از خوردن غذاهایی که خیلی سفت هستند و یا عادات غلطی چون شکستن آجیل با دندان و یا باز کردن گره پلاستیک و یا خوردن یخ به شدت اجتناب کنید. ممکن است دندان های لمینت شده، شما را در معرض لب پر شدن و ترک خوردن قرار دهد.

بهتر است اگر بعد از لمینت، دندانپزشک شما جلساتی را برای شما تعیین کرد، حتما این جلسات را که معمولا دو بار ممکن است در سال  باشد را شرکت کنید.

این جلسات بسیار مهم هستند و جهت معاینه دندان های شما می باشد که بررسی کند تا آثار خراب در روکش و ونیرپرسلین را مورد ارزیابی قرار دهد تا اگر نشانه هایی از خرابی و یا مشکلاتی که ممکن است برای روکش شما پیش بیاید پیشگیری کند و از خوردن غذاهایی که ممکن است دارای چسبندگی بالایی باشند مانند آب نبات ها و شیرینی ها خود داری کنید و اگر مصرف کردید؛

حتما مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید که روکش شما دچار آسیب نشود و رعایت تمامی این نکات کمک می کند تا زمان تعویض روکش دندان شما به تعویق بیفتد.

بعد از انجام کامپوزیت دندان چه مراقبت هایی را باید در کوتاه مدت و بلند مدت رعایت کنیم؟

اگر شما دندان هایی دارید که بسیار جنس ضعیف و سستی دارد و زود می شکند، استفاده از روش کامپوزیت برای شما مناسب است. در مقایسه با روش ونیر سرامیکی، روش کامپوزیت سریع تر انجام می شود و نتیجه ای که حاصل می شود بسیار رضایت بخش خواهد بود.

معمولا در انتخاب ونیر این نکته بسیار مهم است که معمولا برای دندان هایی که بیشتر در جویدن غذا موثرند از نوع ونیری استفاده می کنند که کامپوزیتی است.

بعد از انجام کامپوزیت دندان چه مراقبت هایی را باید در کوتاه مدت و بلند مدت رعایت کنیم؟
بعد از انجام کامپوزیت دندان چه مراقبت هایی را باید در کوتاه مدت و بلند مدت رعایت کنیم؟

زیرا روی این دندان ها نتیجه بهتری دارد مانند دندان های پیشین که کمتر در معرض گاز زدن و جویدن قرار دارند، نوع ونیر کامپیوزیتی بیشتر کاربرد دارد ولی برای دندان هایی که بیشتر در معرض جویدن و گاز زدن مواد غذایی قرار دارند، مانند دندان های آسیاب نوع ونیر سرامیکی موثر تر است و هر کدام اگر دندان های شما دچار آسیب دیدگی شوند تا جوابگو هستند.

استفاده از بی حسی

ممکن است طی انجام کامپوزیت، دندانپزشک برای شما بی حسی استفاده کند. سعی کنید تا زمانی که تاثیر بی حسی پا برجا است از خوردن مواد غذایی سفت و گاز زدن خودداری کنید.

معمولا تاثیر بی حسی بعد از کامپوزیت طولانی نیست و نهایت یک یا دو ساعت طول بکشد. بهتر است در مدتی که دندان شما بی حس است کمی مایعات و غذاهای سرد میل کنید. شما با این کار سبب می شوید که کامپوزیت شما دچارآسیب نشود.

شما در مراقبت های کوتاه مدت بعد از کامپوزیت باید به این نکته توجه کنید که در چند روز اول اگر دچار مشکلات جزئی در دندان های خود شدید، حتما دندانپزشک خود را مطلع سازید.

مثلا هنگام خوردن در دندان های خود احساس تیزی کردید و یا احساس عجیبی داشتید، دندانپزشک خود را مطلع سازید و در مورد مراقبت های دراز مدت مانند مراقبت بعد از لمینت و بلیچینگ باید مرتب مسواک و نخ دندان استفاده کنید و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در انتخاب مسواک و خمیر دندان دقت کنید.

انتخاب مسواک و خمیردندان مناسب

برای انتخاب مسواک و خمیردندان مناسب می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید. مسواک نرمی را معمولا انتخاب کنید که مورد تایید دندانپزشک باشد. از مسواک برقی هم می توانید استفاده کنید و رژیم غذایی در مورد استفاده از مواد رنگدانه ها را نیز رعایت کنید.

سعی کنید مداد خود را نجوید و اجسام سخت را گاز نزنید و در بیست و چهار ساعت بعد از این که کامپوزیت انجام دادید، غذاهای سفت و خشک نخورید. از خوردن نوشیدنی هایی که بسیار سرد هستند و یا گرم هستند و یا اسیدی هستند اجتناب کنید زیرا باندینگ را در معرض خراب شدن قرار می دهید .

تفاوت انواع بلیچینگ در چیست و کدام روش بهتری است؟

ما می توانیم بلیچینگ را به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول بلیچینگ در مطب است و دسته دوم بلیچینگ در خانه است.  در روش بلیچینگ در مطب معمولا بعد از این که ماده سفید کننده در مدت زمان یک ساعت روی دندان شما قرار گرفت، سپس نور آبی به دندان شما می تابد واگر در طی یک جلسه تمام دندان ها سفید نشود، در جلسه بعد معمولا یک هفته بعد از جلسه اول انجام می شود.

تفاوت انواع بلیچینگ در چیست و کدام روش بهتری است؟
تفاوت انواع بلیچینگ در چیست و کدام روش بهتری است؟

روش بلیچینگ در مطب در مقایسه با روش بلیچینگ در خانه زودتر به جواب و نتیجه می رسد و تاثیر بیشتری دارد و حتما باید توسط دندانپزشک و در مطب انجام شود. در روش بلیچینگ در خانه معمولا ابتدا  شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید که نخست اگر پوسیدگی داشته باشد باید درمان شود. سپس این روش را آغاز کند.

دندانپزشک در اولین مراجعه شما، دندان های شما را، هم جرمگیری می کند، هم پالیش کردن دندان های شما را نیز انجام می دهد و برای فک بالا و همین طور فک پایین شما قالب تهیه می کند.

سپس بر اساس قالب های ساخته شده از دندان های شما، دندانپزشک، تری های خاصی را تهیه می کند و در دومین جلسه که مراجعه کردید دندانپزشک آن ها را به شما به همراه ماده مخصوص بلیچینگ می دهد که با خود به خانه ببرید  و در طی دو هفته از آن ها استفاده می کنید. معمولا این روش نسبت به روش مطب دیرتر به نتیجه می رسد.

نحوه استفاده از بلیچینگ در خانه چگونه است ؟

قبل از هر چیزی رعایت این نکته ضروری است  که قبل از استفاده از هر بار ماده بلیچینگ، مسواک و نخ دندان استفاده کنید. بعد از مسواک می توانید ماده بلیچینگ را در تری بریزید، به گونه ای که برای هر دندان یک قطره کفایت خواهد کرد. سپس هنگام خواب، تری را در دهان بگذارید و سپس صبح که از خواب بیدار شدید آن را خارج کنید.

تری ها را مدت 2 ساعت حداقل باید در دهان خود بگذارید. اگر تری را در دهان گذاشتید و مقداری از ماده بلیچینگ از آن اطراف دهان شما سرازیر شد، سعی کنید با یک دستمال تمیز آن را پاک کنید و هر وقت خواستید تری را از دهان خود خارج کنید.

بعد از آن مسواک زدن را فراموش نکنید چون مسواک کمک می کند چیزی از ماده بلیچینگ در دهان شما باقی نماند. باید توجه داشته باشید که در این روش هر شب یک تری  را بگذارید

نحوه استفاده از بلیچینگ در خانه چگونه است ؟
نحوه استفاده از بلیچینگ در خانه چگونه است ؟

یعنی یک شب تری فک بالا گذاشته شود و شب بعد تری فک پایین را بگذارید و این کار را تکرار کنید. ممکن است در ادامه این روش از روش بلیچینگ در مطب نیز به کار برده شود.

با تشکر و سپاس از شما خواننده گرامی که تا پایان مقاله تفاوت لمینت و کامپوزیت و بلیچینگ با ما همراه بودید. امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشیم به شما در گرفتن تصمیم درست در انتخاب بهرین روش سفید کردن دندان کمکی کرده باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *