امروز با موضوع هزینه پالیش کامپوزیت دندان در خدمت شما هستیم.

برای این که بدانیم هزینه پالیش کامپوزیت دندان به چه صورتی اعمال می شود، ابتدا باید بدانیم که کامپوزیت در دندانپزشکی چیست و چگونه انجام می شود و بعد از مدتی که احتیاج به ترمیم داشت، می توان با پالیش دندان، آن را اصلاح کرد یا خیر. پرکننده های کامپوزیت رزینی از یک ترکیب سرامیکی و پلاستیکی ساخته شده اند.

هزینه پالیش کامپوزیت دندان
هزینه پالیش کامپوزیت دندان

از آنجا که رزین های کامپوزیت، از ظاهر دندان های طبیعی تقلید می کند، این مواد پر کننده با هم مخلوط می شوند. در ادامه به عواملی که در هزینه پالیش کامپوزیت دندان تاثیر دارند را به صورت کلی برای شما شرح می دهیم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

رزین های کامپوزیت دندان:

چگونه روکش های کامپوزیت را پالیش می دهیم؟

هزینه ی پالیش بعد از کامپوزیت دندان چقدر است؟

مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

هزینه پالیش دندان چقدر است؟

شرح کامل پالیش کامپوزیت دندان و بررسی هزینه ی  پالیش کامپوزیت دندان:

هدف از پالیش کامپوزیت دندان:

مزایای ترمیم و پالیش:

ملاحظات هزینه ای ترمیم و پالیش:

 

رزین های کامپوزیت دندان:

کامپوزیت دندان برای چه استفاده می شود؟ کامپوزیت های دندانی یا کامپوزیت های مبتنی بر رزین، مواد مصنوعی هستند که دندان ها را با پراکندگی ذرات پرکننده یا رزینی و یا الیاف کوتاه توسط ابزار و عوامل اتصال، ترکیب می کنند. درست مانند آمالگام دندان، که از آن ها برای بازگرداندن ساختار از دست رفته دندان در اثر ضربه، پوسیدگی یا سایر بیماری ها استفاده می شود.

کامپوزیت های دندانی چه مدت دوام می آورند؟ در حالی که پرکننده های کامپوزیت به اندازه مواد آمالگام قوی نیستند، اما هنوز کاملاً محکم هستند و می توانند سال ها دوام داشته باشند.

بسیاری از مواد پرکننده کامپوزیت حداقل 5 سال دوام می آورند. موارد بسیاری وجود دارد که در آن ها می توانند تا 10 سال یا بیشتر دوام بیاورند.

در صورت هر گونه آسیب بعدی به این کامپوزیت ها و یا خرابی دندان ها، می توان با پالیش کامپوزیت این عوامل را از بین برد و ساختار آن را اصلاح کرد و به ترمیم مجدد آن پرداخت.

رزین های کامپوزیت دندان:
رزین های کامپوزیت دندان:

آیا پر کردن کامپوزیت دندان و یا پالیش رزین های کامپوزیت ایمن است؟

در نتیجه گیری این موضوع باید گفت که پر کردن دندان ها با رزین های کامپوزیت گزینه ای ایمن برای ترمیم دندان های آسیب دیده است. اما اگر نگران هستید، می توانید با دندانپزشک خود در مورد استفاده از ماده پرکننده رزین کامپوزیت و این که امکان پالیش آن ها بعد از اتمام و ایجاد کامپوزیت ها وجود دارد یا خیر، صحبت کنید.

آیا رزین های کامپوزیت دائمی است؟ همانند اکثر ترمیم های دندانی، پرکردگی کامپوزیت دائمی نیست و ممکن است روزی مجبور به تعویض شود. با این حال آن ها بسیار بادوام بوده و سال ها دوام خواهند داشت و لبخندی زیبا و ماندگار به شما می دهند.

کدام روش پر کردن دندان بهتر است؟ پرکردگی کامپوزیت یک گزینه جذاب است زیرا می تواند از نزدیک با رنگ دندان های شما مطابقت داشته باشد. با این حال، پر کردن کامپوزیت از پر کردن آمالگام گرانتر است و از دوام بالایی برخوردار نیست. پرکننده های سرامیک از پرسلان ساخته شده اند و گزینه ای بسیار زیبا از نظر زیبایی هستند که بسیار با دوام نیز هستند.

چگونه روکش های کامپوزیت را پالیش می دهیم؟

برای اطمینان از حداکثر زیبایی و طول عمر رزین های کامپوزیت، چند نکته باید ذکر شود:

حداقل دو بار در روز با مسواک فوق العاده نرم مسواک بزنید.

اگر چه ممکن است مواد رزین کامپوزیت به طور مستقیم لکه های سطحی مواد غذایی را نشان دهد، اما معمولاً کمتر از آن است که در دندان های طبیعی دیده می شود. همچنین این امکان وجود دارد که این رزین ها هم بعد از مدتی زرد شود.

چگونه روکش های کامپوزیت را پالیش می دهیم؟
چگونه روکش های کامپوزیت را پالیش می دهیم؟

هر آنچه در مورد پالیش بعد از کامپوزیت دندان باید بدانید را به صورت کلی در ادامه شرح داده ایم:

پالیش دندان یک عمل دندانپزشکی است که مینای دندان شما را براق و صاف می کند. در بسیاری از مطب های دندانپزشکی، این مورد یک قسمت استاندارد از قرار ملاقات جرم گیری معمول است.

پالیش دندان فقط یک مزیت آرایشی برای دندان های شما ندارد، بلکه این روش، اگر با جرم گیری دندان همراه باشد، می تواند نفس شما را تازه کند و به شما کمک کند تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

شما با یک دندانپزشک صحبت کنید تا بدانید که پالیش دندان چقدر برای سلامت دهان و دندان مهم است و هر چند بار باید دندان های خود را جلا دهید و از پوسیدگی احتمالی دندان های خود اطمینان حاصل کنید.

هزینه ی پالیش بعد از کامپوزیت دندان چقدر است؟

برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا بدانیم که پالیش دندان چیست و در چه مواقعی باید آن را انجام داد و یا این که امکان پالیش رزین های کامپوزیت دندان وجود دارد یا خیر.

دکتر زاخاری لینهارت، دندانپزشکی در منهتن، می گوید: ” پالیش دندان ها، کاری است که ما در هر بار مراجعه به مطب خود انجام می دهیم.” این روش یکی از آخرین مراحل ملاقات با دکتر و یا تمیز کردن دندان در دندانپزشک است.

هزینه ی پالیش بعد از کامپوزیت دندان چقدر است؟
هزینه ی پالیش بعد از کامپوزیت دندان چقدر است؟

مرحله 1: دندان های شما از نظر پوسیدگی و نقاط ضعف مینای دندان بررسی می شوند.

مرحله 2: حالت های دندان و یا زاویه های دندان های خاص در فرایندی به نام جرم گیری از سطح دندان های شما تراشیده می شوند. این مرحله باید کاملا با زاویه ها و حالت های دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشد.

مرحله 3: دندان های شما پس از شست و شو و صیقل دادن انجام می شود تا قبل از استفاده از نخ دندان و پوشاندن لایه محافظ فلوراید، مواد داخل دندان ها از بین برود.

دکتر لینهارت می گوید دو روش اصلی وجود دارد که می توان پالیش دندان استاندارد را انجام داد. این انواع پالیش ها در ایجاد شکاف بین دندان ها بسیار موثر است. توجه داشته باشید که استفاده از این دو روش ساینده نیست و مینای دندان را از بین نمی برد.

مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

درباره مزایای پالیش دندان تا حدودی در دندانپزشکی بحث می شود. در یک بررسی بالینی از مطالعات متعدد در سال 2018 نتیجه گیری شد که پالیش منظم دندان به تنهایی از بیماری لثه جلوگیری نمی کند. در همان بررسی نتیجه شده است که کسانی که دندان هایشان را جلا داده و جرم گرفته اند، به طور قابل توجهی مواد روی دندانشان جمع شده است.

داشتن موارد کمتر ممکن است مینای دندان شما را حفظ کند، که در صورت فرسایش یا پوسیدگی، ترمیم کامل آن غیر ممکن است. جلا دادن دندان همچنین باکتری Trust Source را از سطح دندان های شما پاک می کند.

“پالیش دندان ها می تواند برای زیبایی و البته بهداشت دهان و دندان است. گر چه مطمئناً می تواند به طور قابل توجهی ظاهر دندان های شما را بهبود بخشد، اما پلاک های ناخواسته روی دندان های شما را نیز از بین می برد تا لثه های سالمی را ایجاد کند.”

مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟
مزایای پالیش دندان بعد از کامپوزیت چیست؟

به این صورت که هدف از پالیش، می تواند رسیدن به لبخندی سفیدتر و زیباتر باشد. یک قسمت اساسی از یک فرآیند صیقل دهی موثر، مقیاس گذاری است که قبل از شروع پالیش انجام می شود.

مقیاس گذاری، که در آن پلاک و رنگ زرد از روی دندان ها تراشیده می شود، معمولاً از یک ابزار فلزی تیز برای از بین بردن پلاک های سخت، که مسواک شما ممکن است آن را کامل تمیز نکند، استفاده می شود. بهتر است در مطب دندانپزشکی، در هر بار تمیز کردن، چه با خمیر پالیش یا جوش شیرین، پالیش با دستگاه انجام شود.

هزینه پالیش دندان چقدر است؟

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، پالیش دندان باید به عنوان بخشی از معاینه و تمیز کردن دندانپزشکی معمول باشد. به این معنی که ممکن است پالیش دندان به عنوان یک سرویس مراقبت پیشگیرانه برای شما رایگان محاسبه شود. اگر بیمه دندانپزشکی ندارید، پالیش دندان براساس یک سری اصول و نکاتی برای شما تعیین می شود.

هزینه معاینه دندان و تمیز کردن دندان بدون بیمه بسیار متفاوت است و به دندانپزشکی که انتخاب می کنید و هزینه زندگی در محل زندگی شما بستگی دارد. گزارش های این زمینه حاکی از آن است که، بدون بیمه، معاینه دندانپزشکی و هزینه های دندانپزشکی در بیشتر مطب ها براساس نکاتی معین می شود.

هزینه پالیش دندان چقدر است؟
هزینه پالیش دندان چقدر است؟

سوال دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، این است که آیا می توانید دندان های خود را در خانه جلا دهید؟ بسیاری از دستورالعمل ها و کیت های پالیش دندان بدون نسخه وجود دارد که ادعا می کنند همان نتیجه ای را در خانه به دست می آورید که در هنگام جراحی دندان حرفه ای هنگام ویزیت دندان به دست می آورید.

برخی از این درمان های خانگی دندان های لک شده شامل جوش شیرین است

برخی از این درمان های خانگی دندان های لک شده شامل جوش شیرین است. بنابراین، آیا باید از مراجعه به دندانپزشک بگذرید و دندان های خود را صیقل دهید؟ در این صورت باید شما بتوانید این کار را تا حدودی انجام دهید، اما ما آن را توصیه نمی کنیم. با این حال جوش شیرین و سیلیس موجود در خمیر دندان، تا حدی می تواند اثری مشابه با پرداخت دندان در خانه داشته باشد.

تا آنجا که محصولاتی که به طور خاص ادعا می کنند دندان های شما را صیقل می دهند، توصیه می شود که کاملاً شفاف عمل کنید و از کیت های داخل خانه خودداری کنید. بیشتر خمیر دندان های تجاری همان اندازه پالیش را فراهم می کنند که ما در خانه توصیه می کنیم.

پالیش دندان یک روش کاملاً ساده است

در نتیجه پالیش دندان یک روش کاملاً ساده است و خطرات زیادی وجود ندارد. برخی از شرایط دندانی ممکن است به روش صیقلی لطیف تری احتیاج داشته باشند. پالیش به طور کلی برای همه بی خطر تلقی می شود. اگر کسی دندان های بسیار حساسی دارد، ممکن است دکتر متخصص مربوطه، پالیش با نوع و روش خاصی را توصیه کند.

همچنین اگر دندان های بیمار دچار فرسایش شدید یا ساییدگی قبلی رزین های کامپوزیت دندان های خود شده باشد، ممکن است دکتر دندانپزشک نیز پالیش را محدود کند و با مراقبت های خاص دیگر، آن را انجام دهد.

توجه داشته باشید که پالیش به تنهایی از پوسیدگی دندان جلوگیری نمی کند، مگر این که بخشی از برنامه تمیزکاری و مراقبت از دهان و دندان باشد که شامل جرم گیری و نخ دندان است. می توانید برای براق نگه داشتن دندان هایتان، تمیزکاری شامل جرم گیری و پالیش را هر 6 ماه یک بار انجام دهید.

پالیش دندان یک روش کاملاً ساده است
پالیش دندان یک روش کاملاً ساده است

در عین حال هیچ دو بیماری یکسان نیستند. برای کسانی که تجمع مواد و زرد شدن دندان های آن ها با سرعت بیشتری انجام می شود و یا مشکلات پریودنتال یا بیماری پریودنتال دارند، ممکن است حداکثر هر 2 ماه پالیش را توصیه کنیم.

پالیش دندان

پالیش دندان یک روش ساده است که دندانپزشکان در طی تمیز کردن و معاینه دو ساله شما با جرم گیری دندان و یا رزین های کامپوزیتی در دندان شما انجام می دهند. در صورت جرم گیری دندان، پالیش دندان می تواند باعث ایجاد دندان هایی صاف، سفید و بدون پلاک هایی روی دندان شود.

دندانپزشکان به طور کلی توصیه نمی کنند که دندان های خود را با کیت های پالیش دندان صیقل دهید. در عین حال اگر در مورد پالیش دندان سوالی دارید، در قرار ملاقات بعدی خود با دندانپزشک صحبت کنید.

گام به گام در اتمام و پرداخت: پالیش کامپوزیت دندان

اگرچه ما معمولاً چالش اصلی را رنگ رزین های کامپوزیت ها و پالیش بعد از آن می دانیم، روش های پرداخت و پالیش، روش هایی هستند که به ما امکان می دهند شکل و بافتی برای دندان ها بسازیم که به همان اندازه برای سلامت دندان ها حیاتی است، همچنین برای بازیابی تمام ویژگی های سه بعدی دندان های طبیعی ضروری است.

در فرآیند ترمیم مستقیم و پالیش دندان ها، ما باید چندین مرحله را دنبال کنیم تا به نتایج زیبایی، طبیعی و قابل پیش بینی برسیم. این مراحل عبارتند از: برنامه ریزی، آماده سازی دندان، چسبندگی رزین های کامپوزیت، لایه بندی و پایان دادن و پالیش دندان ها. به طور معمول یک دندان طبیعی، سرشار از جزئیات کوچک است که تفاوت در ادغام و ترمیم کامپوزیت ها هنگام ایجاد، آن ها را شکل می دهد.

گام به گام در اتمام و پرداخت: پالیش کامپوزیت دندان
گام به گام در اتمام و پرداخت: پالیش کامپوزیت دندان

این جزئیات می تواند: طول، عرض، نسبت، کانتور، مساحت مسطح، لوب ها، تاج ها، شیارهای عمودی، بافت، وجوه سایش، ضخامت لبه، خطوط شکستگی، سطح تماس، رویه ها، تقارن پالاتین و … باشد.

بنابراین جزئیات شکل و بافت برای ادغام ترمیم با دندان های طبیعی باقی مانده و لبخند بیمار، ضروری می شود. اول از همه، باید دقت داشت که شناسایی نوع سطح دندان های طبیعی بیمار اجباری است، به این صورت که دکتر مربوطه باید ببیند آیا سطح و بافت مخصوصی دارد یا فقط یک سطح صاف، بدون جزئیات زیاد وجود دارد.

چه زمانی این اقدام مشاهده دندان طبیعی برای ما اساسی می شود

زمانی این اقدام مشاهده دندان طبیعی برای ما اساسی می شود که بفهمیم چه چیزی را باید در ترمیم و پالیش دندان خود تولید کنیم. مشاهده دندان های طبیعی بیمار از زوایای مختلف می تواند اطلاعات زیادی در مورد جزئیات شکل و بافت به ما ارائه دهد. وقتی مشاهده مستقیم کافی نیست یا پیچیده می شود، می توانیم از برخی روش های کمکی برای شناسایی بافت دندان ها استفاده کنیم.

از این نظر، ما قادر خواهیم بود تفاوت بین مناطق با انعکاس زیاد نور و مناطق سایه، مناطق برجسته تر و شیارها را با جزئیات کم و بیش مشاهده کنیم. در صورت صاف بودن سطح دندان های طبیعی که باید در نهایت به این شکل، پالیش شوند، روند بالینی تولید کامپوزیت و پالیش بعد از آن می تواند ساده شود

زیرا ما باید مراحل کمتری را طی کنیم. مراحلی مانند جزئیات شکل دندان ها و ایجاد یک سطح براق، بعد از پالیش دندان ها می تواند برای بیمار ساده تر باشد و به نسبت هزینه پالیش کامپوزیت دندان کمتری دارد.

اگر می خواهیم یک دندان صیقلی و بافتی مانند دندان های طبیعی خود داشته باشیم

وقتی می خواهیم یک دندان صیقلی و بافتی مانند دندان های طبیعی خود داشته باشیم، می توانیم این روش را به چهار شکل تقسیم کنیم: جزئیات شکل، جزئیات بافت ماکرو، جزئیات بافت میکرو و روشنایی و صیقل دادن به کامپوزیت ها بعد از پالیش آن ها.

اولین مرحله از اتمام و پالیش دندان ها شامل بررسی و یا اصلاح شکل طبیعی دندان است. شکل طبیعی آن، مسئول تقارن و ادغام ترمیم با دندان های مختلف است. برای بررسی شکل، باید خطوط زاویه دار را مشاهده کنیم که سطح صفحه یک نور انعکاس بزرگ (بین خطوط زاویه) و منطقه سایه را که خارج از خطوط زاویه قرار دارد و گرد می شود، تقسیم می کنیم.

با کار در فاصله بین خطوط زاویه ای می توانیم بین دندان های پهن تر یا باریک تر، بلندتر یا کوتاه تر، انحناهای نوری ایجاد کنیم و نسبت واقعی دندان را حفظ کنیم. بنابراین اگر می خواهیم این باریک بودن دندان را ایجاد کنیم، باید به خطوط زاویه نزدیک شده و سطح صاف را کاهش دهیم.

از طرف دیگر اگر می خواهیم این انحنا را ایجاد کنیم که دندان پهن تر است، باید با افزایش سطح صاف از خطوط زاویه دور شویم. به طور معمول، این اصلاح خطوط زاویه ای و مسطح با دیسک های دانه متوسط یا ریز نکات ریزه کاری شده انجام می گیرد. سپس باید خطوط برجسته ای برش داده شود. این کانتور ممکن است به صورت راست یا منحنی باشد.

در یک لبخند زیبا، نقاشی های برشی معمولاً گردتر نیز هستند

در یک لبخند زیبا، نقاشی های برشی معمولاً گردتر نیز هستند. هر چه این شکل ها و زوایه های دندان های طبیعی شما بیشتر باشد و بخواهید بعد از پالیش، رزین های کامپوزیت هم این شکل طبیعی را داشته باشد، هزینه پالیش کامپوزیت دندان می تواند بیشتر باشد.

دکتر مربوطه می تواند رزین های کامپوزیت زیادی را از بین ببرد و اگر دندان ها از ساینده کمتری برخوردار بود، فقط به رزین ها جلا می دهد. برای نهایی کردن جزئیات شکل دندان ها به حالت طبیعی خود، لازم است که خط زاویه دارها را بررسی و یا اصلاح کنیم.

در یک لبخند زیبا، نقاشی های برشی معمولاً گردتر نیز هستند
در یک لبخند زیبا، نقاشی های برشی معمولاً گردتر نیز هستند

این روش معمولاً با مته های دانه متوسط یا ریز انجام می شود ( بسته به مقدار رزین کامپوزیتی که باید پالیش شود). قبل از اقدام به جزئیات بافت ماکرو و یا میکرو، باید در پالیش از بین بردن بیش از حد رزین های کامپوزیت جلوگیری شود.

پالیش برای رزین های کامپوزیت، ممکن است بسته به مقدار مواد، بین حداکثر خارج شده و صیقلی دادن دندان ها، سایشی کم و بیش داشته باشند و با توجه به خرابی دندان ها و احیانا ساییدگی کامپوزیت ها، هزینه پالیش کامپوزیت دندان به نسبت رفع این نواقص، می تواند متفاوت باشد.

استفاده از نوارهای پالیش فلز

اگر خرابی و ساییدگی و یا احیانا زرد شدن رزین های کامپوزیت بیش از حد ایجاد شده باشد، یا نیاز به دوباره کاری این پالیش و شکل دادن مجدد به رزین های کامپوزیت باشد، باید از نوارهای پالیش فلز استفاده شود. در این صورت هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت محاسبه می شود.

پس از اصلاح شکل دندان ها، کانتور و حجم ترمیم، اگر می خواهیم دوباره رزین کامپوزیتی را برای دندان های خود ایجاد کنید، به این صورت که یک دندان با بافت طبیعی و ماکرو ایجاد می شود، دکتر شما باید به جزئیات بافت طبیعی دندان های شما بپردازد.

بافت ماکرو را می توان به دو گروه تقسیم کرد: بافت ماکرو عمودی و بافت ماکرو افقی. بافت ماکرو عمودی که مخصوصاً در دندان های بالا وجود دارد را می توان شیارهای عمودی نامید. توسط سه لوب رشد (مزیال، مرکزی و دیستال) و فرو رفتگی های بین آن ها را نشان می دهد (که معمولاً شیار نامیده می شود).

این شیارهای عمودی معمولاً به صورت برشی بازتر هستند و هر زمان که ما به ابتدای دهان می رویم، باریک می شوند. این روش معمولاً با مته های مخصوص دانه ریز با چرخش کم انجام می شود.

بافت ماکرو افقی در قسمت سوم دهان و در انتقال با یک سوم میانی دندان مشهود است

بافت ماکرو افقی در قسمت سوم دهان و در انتقال با یک سوم میانی دندان مشهود است. شامل 2 تا 3 شیار افقی کوچک و بسیار صاف است که بین خطوط زاویه قرار دارد. این روش معمولاً با مته های ریز کروی با چرخش کم انجام می شود.

پس از آماده سازی بافت ماکرو عمودی و افقی، لازم است فرورفتگی های ناشی از مته های سطح رزین کامپوزیت نرم شود. این نرم شدن سطح رزین کامپوزیت باید با وسیله ای خاص انجام شود.

بسته به میزان صاف کننده و درجه پالیش مورد نظر، انواع مختلفی برای صاف کردن بافت ماکرو وجود دارد. که در این حالت هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت تر محاسبه و تعیین می شود.

پس از ایجاد مجدد بافت ریز دندان ها، سطح رزین کامپوزیت باید کمی صاف شود. این نرم سازی را می توان با وسیله های ساینده کم یا با مواد جدید انجام داد. علاوه بر نرم کردن رزین کامپوزیت و جلوه طبیعی به آن، مقداری درخشش نیز به دندان زیبایی می بخشند.

به این صورت که اگر دندان شما روی سطح آن خیلی براق نباشد، یا براقیت کمی داشته باشد، ممکن است آخرین مرحله در روند تکمیل و پالیش، براق کردن آن باشد.

استفاده از خمیرهای اکسید آلومینیوم

برای پایان دادن به روند اتمام و پالیش و ایجاد جلای طبیعی مینا به رزین کامپوزیت، توصیه می شود از خمیرهای اکسید آلومینیوم استفاده کنید. این خمیرها باید با دیسک نمدی یا برس نرم زده شود تا سطح رزین کامپوزیت خراشیده نشود. حرکات دایره ای باید با فشار کم انجام شود و از چرخش کم (حداکثر 5000 دور در دقیقه) استفاده شود. این مراحل شرح داده شده در بالا را می توان با آب یا بدون آب انجام داد.

مزیت عدم استفاده از آب داشتن دید بهتر در جزئیات است. در این حالت، برای خنک کردن دندان و تمیز کردن تمام بقایای ایجاد شده توسط ابزار دندان پزشکی، باید بین هر مرحله آب استفاده شود.

استفاده از خمیرهای اکسید آلومینیوم
استفاده از خمیرهای اکسید آلومینیوم

شرح کامل پالیش کامپوزیت دندان و بررسی هزینه ی  پالیش کامپوزیت دندان:

پس از انجام آزمایش های آزمایشگاهی و بالینی، دکتر مربوطه قادر به انجام موارد زیر است:

1 – می توانند برای بیمار منطق اتمام و ترمیم کامپوزیت را به طور کلی شرح دهند.

2 – مزایای ترمیم های کامپوزیت با دقت و جزئیات، توضیح داده می شود و پالیش کامپوزیت بعد از جرم گیری و ترمیم نیز توضیح کامل داده می شود.

3 – دو نشانه برای اتمام و پرداخت ترمیم های کامپوزیت ذکر می کنند. به این معنا که مراحل کامپوزیت و پالیش آن به اتمام رسیده است.

شرح کامل پالیش کامپوزیت دندان و بررسی هزینه ی  پالیش کامپوزیت دندان:
شرح کامل پالیش کامپوزیت دندان و بررسی هزینه ی  پالیش کامپوزیت دندان:

4 – درباره اثرات مخرب قرار دادن و اتمام کامپوزیت، اگر به صورت ضعیف نتیجه داده باشد، بحث می شود.

5 – ترمیم کامپوزیت را ارزیابی می کند تا مشخص شود آیا به تعویض یا اصلاح و پرداخت نیاز دارد.

6 – بین روش های اتمام کامپوزیت و یا در مراحل پالیش کامپوزیت تفاوت قائل شوید.

7 – قادر خواهند بود ترمیم کامپوزیت خوب و صیقلی شده را با توجه به معیارهای ارائه شده برای شما انجام دهد.

هدف از پالیش کامپوزیت دندان:

استفاده از رزین کامپوزیت به عنوان ماده ترمیم کننده زیبایی دندان ها، همچنان در حال گسترش است. زمانی که در قسمت اولیه دندان که در آن زیبایی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، ایجاد می شود؛ اکنون نوبت استفاده از کامپوزیت ها برای باز گرداندن کل دندان در شرایط مختلف می باشد.

با توجه به این نکته، ضروری است که متخصص دندانپزشکی از نگهداری مناسب مواد کامپوزیت برای اطمینان از سلامت پریودنتال و جلوگیری از بیماری های دندانی آگاه باشد.

هدف از پالیش کامپوزیت دندان:
هدف از پالیش کامپوزیت دندان:

هدف اصلی از اتمام و پرداخت پالیش و ترمیم های کامپوزیت، ایجاد ترمیمی است که صاف، یکنواخت و به صورتی باشد که بتواند به راحتی توسط بیمار تمیز شود. این به نوبه خود می تواند باعث افزایش طول عمر ترمیم، کاهش پوسیدگی های مکرر و ارتقاء سلامت بافت های اطراف دندان ها شود. گاهی اوقات، بیماران نیاز به ترمیم کامپوزیت، خود صیقل داده می شوند و کمتر ترمیم می شوند.

مزایای ترمیم و پالیش:

شرایط زیر از ترمیم و پالیش مناسب حاصل می شود:

حاشیه های صاف و غیر قابل شناسایی از دندان های طبیعی

سطح مقاوم در برابر پلاک ها و زرد شدن دندان ها

بافت های سالم لثه

افزایش طول عمر رزین های کامپوزیت

زیبایی شناسی و بهداشت دهان و دندان

خطوط مناسب و زاویه دار مانند دندان های طبیعی

مزایای ترمیم و پالیش:
مزایای ترمیم و پالیش:

روش هایی که به کمک آن ها این مزایا حاصل می شود را می توان به شرح زیر دانست:

این مزایا با صاف کردن صحیح حاشیه دندان ها، بازسازی آناتومی عملکردی و ایجاد سطحی صاف و عاری از حفره به دست می آیند. یک سطح صاف برای شبیه سازی براقیت مناسب برای دندان ها لازم است.

دوم، ارزیابی ترمیم های کامپوزیت انجام می شود. برخلاف ترمیم های آمالگام، کامپوزیت ها می توانند بلافاصله پس از قرارگیری، کاملاً تمام شده و صیقل داده شوند. قرار دادن نامناسب رزین های کامپوزیت می تواند، پایان و صیقل ناقص یا ساییدگی طبیعی، احتمال پوسیدگی دندان ها، احتباس پلاک و زرد شدن دندان ها، بیماری پریودنتال و نقص ترمیم را افزایش دهد.

پالیش و ترمیم های کامپوزیت به عنوان بخشی از معاینه دندانپزشکی ارزیابی می شود. برخی از ترمیم ها ممکن است نیاز به ترمیم و پالیش داشته باشند. با این حال پوسیدگی های مکرر دندان، پالیش کامپوزیت را منجر می شود.

ملاحظات هزینه ای ترمیم و پالیش:

روند تکمیل و ترمیم و پالیش کامپوزیت را می توان دو روش متفاوت یا دو مرحله از یک روش در نظر گرفت. در طول روش ترمیم و پالیش، خطوط اصلاح می شوند، در حالی که حاشیه ها و بی نظمی ها صاف می شوند. روش پالیش باید یک دندان صاف و براق ایجاد کند.

ملاحظات هزینه ای ترمیم و پالیش:
ملاحظات هزینه ای ترمیم و پالیش:

محصولات متنوعی از انواع برس، نوارهای پالیش، خمیرها و برس ها در دسترس است. بسیاری از تولیدکنندگان حتی سیستم های پالیش خود را به بازار عرضه می کنند. نظریه و روند ترمیم و پالیش کامپوزیت ها با سایر مواد سازگار است. باید مراقب بود که به دندان های مجاور یا بافت های نرم آسیب نرسد. دندان ها را با رول های پنبه ای، جدا می کنند تا از صدمات ناشی از یاتروژنیک به بافت های اطراف جلوگیری شود.

تجزیه و تحلیل هزینه مواد مورد استفاده در ترمیم های پالیش کامپوزیت دندان:

رزین های کامپوزیت معمولاً از مواد مورد استفاده در ترمیم های مستقیم دندان هستند. شباهت رنگ اصلی دندان ها با استفاده از رزین های کامپوزیت، امکان حفظ و بازیابی زیبایی لبخند را فراهم می کند و اولویت این ماده ترمیمی را در دندان های قدامی و خلفی توسط متخصصان و بیماران افزایش می دهد. در این قسمت قصد داریم تجزیه و تحلیلی در خصوص هزینه پالیش کامپوزیت دندان داشته باشیم.

تجزیه و تحلیل هزینه مواد مورد استفاده در ترمیم های پالیش کامپوزیت دندان:
تجزیه و تحلیل هزینه مواد مورد استفاده در ترمیم های پالیش کامپوزیت دندان:

مواد مورد استفاده در روش های هزینه پالیش کامپوزیت دندان در حیطه ی دندانپزشکی را می توان به مواد مستقیم و غیرمستقیم طبقه بندی کرد. مته ها، نوارهای ماتریسی، گوه ها و رزین کامپوزیت نمونه هایی از مواد مستقیم هستند که در یک روش ترمیم استفاده می شوند. محلول های ضد عفونی کننده، دستکش، درپوش و عینک نمونه هایی از مواد غیر مستقیم استفاده شده هستند.

خدمات مراقبت از دندان در بخش های خصوصی و دولتی

خدمات مراقبت از دندان در بخش های خصوصی و دولتی باید با همان اصول اداره شده در یک بنگاه تجاری، مدیریت شود. اگر چه هزینه های ثابت می تواند از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد

اما برخی از هزینه های متغیر مستقیم مربوط به اجرای سرویس، مقادیر خود را براساس برخی معیارها تعیین می کنند که فقط به اپراتور یا مدیر سرویس بستگی ندارد، مانند هزینه مواد دندان. قیمت تعیین شده توسط تولید کنندگان و تأمین کنندگان محصولات دندانپزشکی، مقدار مواد مورد نیاز اندازه حفره و نوع این مواد توسط شواهد بالینی و علمی تعیین شده، نمونه هایی از این معیارها هستند.

خدمات مراقبت از دندان در بخش های خصوصی و دولتی
خدمات مراقبت از دندان در بخش های خصوصی و دولتی

سیستم هزینه یابی شامل تعیین معیاری است که براساس آن هزینه ها برای تولید تخصیص می یابد. طبق سیستم مورد استفاده، هزینه های خاصی ممکن است بخشی از هزینه های تولید باشد یا نباشد. در سیستم هزینه یابی متغیر فقط برای خدمات و فقط هزینه های متغیر تولید، مستقیم و غیر مستقیم مناسب است.

هزینه مواد، بخشی از محاسبه ارزش هزینه های ترمیم مستقیم دندان است

هزینه مواد، بخشی از محاسبه ارزش هزینه های ترمیم مستقیم دندان است. دانستن هزینه مواد استفاده شده می تواند به برنامه ریزی اقدامات مدیریت خدمات مراقبت از دندان و تعیین هزینه های ترمیم دندان کمک کند. همچنین برای پالیش دندان های کامپوزیت شده، باید به میزان جرم گیری و مواردی از این قبیل توجه داشت و آن ها را در محاسبه ی هزینه پالیش کامپوزیت دندان محاسبه کرد.

با وجود نیاز مستمر به درمان های دندانپزشکی با هزینه کمتر و استاندارد سازی مراحل دندانپزشکی، اطلاعات قابل توجهی در مورد هزینه های مختلف مواد ترمیمی و استفاده از آن ها وجود ندارد.

این تخمین های هزینه پالیش کامپوزیت دندان بیشتر بر اساس تخمین طول عمر ترمیم، عملکرد معالجه در میان مدت و بلند مدت و هزینه و فواید و اثربخشی نسبی آن ها است. تاکنون هیچ منبع رسمی وجود نداشته است که هزینه های مواد مستقیم و غیرمستقیم برای ترمیم و پالیش مستقیم دندان که کامپوزیت شده است را محاسبه کند.

لیست مواد، با توجه به مراقبت های دندانپزشکی انجام شده توسط تیم دندانپزشکی (اپراتور و کمکی)، پیروی از اصول ایمنی بهداشتی و روش های ترمیمی محافظه کارانه، در حال حاضر توصیه شده و بر اساس شواهد علمی تنظیم می شود.

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم برای پالیش کامپوزیت دندان:

روش های کامپوزیت و پالیش دندان به صورت زیر استاندارد شده است:

مواد در 7 گروه مختلف طبقه بندی شده و برای هر یک معیارهای استاندارد سازی زیر تعیین شده است:

گروه 1: موادی که برای نگهداری و تمیز کردن تجهیزات استفاده می شود.

هزینه های مستقیم و غیر مستقیم برای پالیش کامپوزیت دندان:
هزینه های مستقیم و غیر مستقیم برای پالیش کامپوزیت دندان:

تجهیزات اتاق عمل دندانپزشکی حاوی:

1) دو عدد هندپیس با سرعت فوق العاده سریع، مجموعه ای از میکرو موتور هندپیس با سرعت کم با زاویه کنتراست و سرنگ سه طرفه

2) یک واحد کمکی حاوی یک اسپیتون، سیستم خلأ با شلنگ های بزاق و مکش آب دهان، یک سرنگ سه طرفه و یک دستگاه پخش نور

3) صندلی پشت بدون درز و دکمه

4) یک کانون توجه تک کانونی با یک کابل

5) چهارپایه، یکی برای اپراتور و دیگری برای کمکی

6) ضد عفونی: استفاده از دو گاز و محلول ضد عفونی کننده

گروه 2: موادی که به عنوان تجهیزات محافظت شخصی یک بار مصرف (PPE) و برای امنیت زیستی تیم و بیمار استفاده می شود.

استفاده از PPE

استفاده از PPE و شستن دست ها با کمک در انجام ضد عفونی تجهیزات دندانپزشکی. استفاده از PPE و شستن دستها توسط اپراتور و كمك های مراقبت بالينی. استفاده از موانع محافظ برای تجهیزات؛ موانع محافظ و عینک برای بیمار؛ استفاده از دهانشویه قبل از عمل با محلول ضد عفونی کننده توسط بیمار.

استفاده از PPE
استفاده از PPE

گروه 3: موادی که برای ضدعفونی سازی ابزارها استفاده می شود.

گروه 4: مواد برای بیهوشی:

در بی حسی موضعی؛ ژل بی حس کننده موضعی، با توپ پنبه استفاده می شود. محلول لیدوکائین 2٪ با اپی نفرین 1. (دو سرنگ برای هر بیمار)

گروه 5: مواد برای ایجاد کامپوزیت:

استفاده از مته های استریلیزه و استفاده مجدد برای حداکثر 10 بیمار 21، 22؛

تعداد مته ها:

دو نوع مته پرسرعت؛ دریل کاربید با سرعت پایین 20؛

استفاده از ابزارهای ترمیمی ( بسته بندی شده در جلد چرمی سوراخ شده)، سینی فلزی، سد لاستیکی، قالب، منگنه، پنس گیره، قوس ایزوله، قیچی، گیره عاجی ( بسته بندی شده در جلد سوراخ شده با جداسازی)، مته ( بسته بندی شده در جلد کوچک سوراخ دار به مدت هشت مته).

گروه 6: مواد ترمیم دندان و پالیش دندان کامپوزیت شده

بسته به نوع و جنس مارک های رزین کامپوزیت

سیستم چسب برای انواع رزین.

مقدار رزین مورد استفاده پس از قرار دادن آن در دندان، هر نوع آماده سازی و عمق حفره، پس از تحقق پیش ساخت مجسمه سازی آناتومی دندان، از بین بردن اضافات و وزن دندان مصنوعی با مواد، تعیین می شود. وزن دندان مقدار نهایی هزینه مواد مستقیم و غیر مستقیم با جمع هزینه های فردی هر ماده استفاده شده محاسبه می شود.

متغیرهای مستقل عبارتند از: علامت تجاری رزین کامپوزیت (هفت نوع) هستند که بسته به هر کدام از این ها که فرد متقاضی انتخاب می کند هزینه پالیش کامپوزیت دندان فرق می کند. متغیر وابسته کل هزینه مواد مستقیم و غیرمستقیم استفاده شده بود.

هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت است

در نهایت به نوع رزین های کامپوزیتی که قرار است پالیش روی آن ها انجام شود نیز، هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت است. آلمان، ژاپن و آمریکا، در زمینه ی تولید رزین های کامپوزیت دندان فعالیت دارند که در این زمینه بسیار مطرح هستند.

در این صورت ممکن است که قیمت خرید کامپوزیت ها به شکل متفاوت محاسبه شوند. اما دقت داشته باشید که در برخی از این موارد از لحاظ کیفیت، تفاوت زیادی بین آن ها وجود نخواهد داشت. این انتخاب از بین مارک های مختلف رزین های کامپوزیت، براساس نوع رنگ مورد نظر و شرایط دندان های بیماران انجام می شود.

هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت است
هزینه پالیش کامپوزیت دندان متفاوت است

با این حال بهتر است که قبل از قرار ملاقات با دندانپزشک، نمونه کارهای او برای سایر بیمارها را ببینید. داشتن تجربه کافی دکتر مربوطه که قرار است پالیش کامپوزیت دندان شما را انجام دهد، می تواند نکته ی مهمی باشد و حتی برای هزینه پالیش کامپوزیت دندان می توانید آن را مد نظر قرار دهید که دکتر مربوطه به خوبی و با دقت این کار را برای شما انجام می دهد یا خیر.

موارد زیادی نیز وجود دارد که بر روی هزینه پالیش کامپوزیت دندان اثر می گذارد. این عوامل را می توان به این صورت نام برد: دندان هایی با سایش شدید و خرابی دندان، افرادی که عادات دهانی خاصی دارند مثل دندان قروچه، افرادی که بهداشت دهانی را کمتر رعایت می کنند و در مراقبت های دندان و دهان خود کوتاهی می کنند و نا مرتب شدن دندان ها که شدید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *