همراه ما باشید تا بیشتر با برداشتن كامپوزيت دندان آشنا شوید.

در برداشتن كامپوزيت دندان نیازی به حذف هیچ یک از مینای دندان طبیعی شما نیست. در عوض، دندان شما با اسید خفیف برداشته می شود. سپس، ماده کامپوزیتی ساخته شده از رزین و شیشه خرد شده مستقیماً روی دندان شما قرار می گیرد.

دندانپزشک، این مواد را تا جایی درست می کند که دقیقاً مانند بخشی از دندان های طبیعی شما به نظر برسد. از آنجا که نیازی به از بین بردن ساختار طبیعی دندان شما نیست، ماده اتصال یافته می تواند بدون آسیب رساندن به مینای دندان شما برداشته شود.

برداشتن كامپوزيت دندان
برداشتن كامپوزيت دندان

این در مقایسه با سایر روش های زیبایی مانند روکش است. روکش ها به حذف لایه نازکی از مینای دندان نیاز دارند، بنابراین روند برداشتن كامپوزيت دندان برگشت پذیر نیست.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

1- برداشتن كامپوزيت دندان از طریق پیوند دندان چگونه است؟

2- برداشتن كامپوزيت دندان در شرایط پر کردن موقت به چه صورت می باشد؟

3- آیا در برداشتن كامپوزيت دندان پر کردن نوع آمالگام ایمن است؟

4- مشکلات مربوط به پرکردن دندان و برداشتن كامپوزيت دندان چگونه است؟

5- رزین کامپوزیت چیست؟ و برداشتن كامپوزيت دندان چگونه است؟

6- عملکرد کامپوزیت دندان و نحوه برداشتن آن ها چگونه است؟

7- مزایای اصلی برداشتن كامپوزيت دندان چیست؟

8- توصیه های مهم در برداشتن كامپوزيت دندان چیست؟

9- نکات قابل توجه در برداشتن كامپوزيت دندان چیست؟

10- نتیجه گیری برداشتن کامپوزیت دندان

 

برداشتن کامپوزیت دندان از طریق پیوند دندان

پیوند دندان معمولاً با نوع خاصی از کاغذ سنباده برداشته می شود که روی یک دیسک کوچک و با سرعت و چرخش مناسبی قرار می گیرد. دندانپزشک شما با استفاده از این ابزار تمام مواد باندینگ را از هر دندان شما پاک می کند و اثرات باندینگ دندان را برعکس می کند.

اگر می خواهید تا اثرات برداشتن كامپوزيت دندان را برطرف کنید، باید مطمئن شوید که با یک دندانپزشک متخصص زیبایی کار می کنید. هنگام سنباده زدن دندان های باند شده، آسان است که این امر را به طور تصادفی و به صورت بخشی از ساختار طبیعی دندان خود سنباده بزنید.

برداشتن کامپوزیت دندان از طریق پیوند دندان
برداشتن کامپوزیت دندان از طریق پیوند دندان

یک دندانپزشک زیبایی با تجربه، قادر خواهد بود تا فقط مواد کامپوزیت را برداشته و مینای دندان شما را دست نخورده باقی بگذارد. دلایلی که موجب می شود که اول از همه زحمت برداشتن پیوند دندان و برداشتن كامپوزيت دندان را انجام دهید، در اینجا ذکر شده است که به شرح زیر است:

– برای بازگرداندن آسیب به یک یا چند دندان باند شده، اگر در یک یا چند دندان چسبیده خود ترک یا تراشه دارید، بهتر است که قبل از افزودن مواد کامپوزیت، باند را کاملاً بردارید.

-اگر از نتایج خود راضی نیستید، این اتفاق نادر است، اما ممکن است لبخند شما آن طور که می خواستید به نظر نرسد یا به دلایل دیگری از نتایج راضی نباشید. اگر این گونه باشد، معمولاً بهتر است که مواد اتصال را بردارید. سپس، می توانید یک دندانپزشک زیبایی متفاوت پیدا کنید تا با آن کار کند و درمان پیوند بیشتر یا درمانی مانند روکش های پرسلین را بررسی کند.

– برای آماده سازی دندان های خود برای روکش، اگر دندان هایتان باند شده است، اما تصمیم دارید روکش بزنید، قبل از آماده سازی دندان ها برای روکش، مواد اتصال باید برداشته شوند.

برداشتن کامپوزیت دندان در شرایط پر کردن موقت دندان

در هنگام برداشتن كامپوزيت دندان از موارد زیر استفاده می شود:

1- برای پر کننده هایی که به بیش از یک جلسه نیاز دارند، به عنوان مثال، قبل از قرار دادن پر کننده های طلا و برای برخی روش های خاص پر کردن ( به نام پر کردن غیرمستقیم ) که از مواد ترکیبی استفاده می کنند، می توان از روش برداشتن كامپوزيت دندان استفاده نمود.

2- به دنبال کانال ریشه

3- برای این که در صورت تحریک پالپ، عصب دندان برداشته شود.

4- در صورت نیاز به درمان فوری دندانپزشکی ( مانند رفع دندان درد )

شرایط پر کردن موقت فقط همین است. قرار نیست دوام داشته باشند. آن ها معمولاً ظرف یک ماه می افتند، شکستگی دارند یا فرسوده می شوند. حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا پرکننده موقت با پرکننده دائمی جایگزین شود. اگر این کار را نکنید، دندان ممکن است آلوده شود و یا عوارض دیگری داشته باشد.

برداشتن کامپوزیت دندان در شرایط پر کردن موقت دندان
برداشتن کامپوزیت دندان در شرایط پر کردن موقت دندان

برداشتن کامپوزیت دندان در پر کردن آمالگام

در طی چندین سال گذشته، نگرانی هایی در مورد پرکردگی های نقره ای رنگ وجود دارد که در اصطلاح دیگر پر کردن آمالگام نامیده می شود.

از آنجا که این پر کننده ها حاوی ماده سمی جیوه هستند، برخی از مردم فکر می کنند که مسئول ایجاد تعدادی بیماری از جمله اوتیسم، بیماری آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس، این موارد هستند.

انجمن دندانپزشکی و بسیاری از آژانس های بهداشت عمومی می گویند که هیچ دلیلی وجود ندارد که پرکردن دندان باعث آسیب رساندن به مصرف کنندگان شود. دلایل اوتیسم، بیماری آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس ناشناخته مانده است.

علاوه بر این، هیچ مدرک علمی و مستدلی برای تأیید این ادعا وجود ندارد که اگر فردی پرکننده های آمالگام را برداشته باشد، از این بیماری یا هر بیماری دیگر بهبود می یابد.

برداشتن کامپوزیت دندان در پر کردن آمالگام
برداشتن کامپوزیت دندان در پر کردن آمالگام

اگر چه آمالگام ها واقعاً شامل جیوه هستند، اما وقتی با فلزات دیگر مانند نقره، مس، قلع و روی مخلوط می شوند، آلیاژی پایدار تشکیل می دهند که دندانپزشکان بیش از 100 سال از آن برای پر کردن و برداشتن کامپوزیت دندان جهت حفظ صدها میلیون دندان خراب استفاده کرده اند.

آمالگام های دندانی حاوی جیوه هستند

آمالگام های دندانی حاوی جیوه هستند که ممکن است، اثرات مخربی بر سیستم عصبی کودکان در حال رشد و جنین داشته باشد. زنان باردار و افرادی که ممکن است یک بیماری بهداشتی داشته باشند که باعث حساسیت بیشتر آن ها در برابر قرار گرفتن در معرض جیوه شود،

از جمله افرادی که دارای میزان بالای استفاده از جیوه هستند، نباید از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب کنند. اما باید گزینه ها را با پزشک خود صحبت کنند. این تغییرات در پاسخ به دادخواست ارائه شده توسط گروه های مصرف کننده و افراد نگرانی که در معرض جیوه قرار گرفتند، صورت گرفته است.

برای حفظ پر کردن و برداشتن کامپوزیت دندان، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. حداقل یک بار در روز برای تمیز کردن، مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید، استفاده از نخ دندان و استفاده از دهانشویه ضد باکتری به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندانپزشک شما شک دارد که ممکن است تا یک بخش دندان ترک خورده باشد و یا “در حال نشت” باشد، ( وقتی کناره های پر کننده محکم روی دندان قرار نگیرند، این باعث می شود که بقایا و بزاق بین پرکننده و دندان به پایین نفوذ کند که می تواند منجر به پوسیدگی شود) آن ها را برای ارزیابی وضعیت اشعه ایکس می گیرند.

اگر دندان شما بسیار حساس است، اگر لبه ای تیز احساس کردید، اگر شکافی در محل پر شدن مشاهده کردید یا قطعه ای از مواد پر کننده وجود ندارد، برای ملاقات با دندانپزشک تماس بگیرید.

مشکلات مربوط به پرکردن دندان و برداشتن کامپوزیت دندان

درد و حساسیت دندان

حساسیت دندان پس از قرار دادن یک پر کننده، نسبتاً معمول است. ممکن است که یک دندان به فشار، هوا، غذاهای شیرین یا دما حساس باشد. معمولاً این حساسیت طی چند هفته به خودی خود برطرف می شود. در این مدت از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می شوند، خودداری کنید. مسکن ها به طور کلی مورد نیاز نیستند.

درد و حساسیت دندان
درد و حساسیت دندان

اگر در طی دو تا چهار هفته حساسیت فروکش نکرد یا دندان شما بسیار حساس است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آن ها ممکن است تا یک خمیر دندان حساسیت زا را توصیه کنند، ممکن است یک ماده حساسیت زدایی را روی دندان قرار دهند، یا احتمالاً روش ریشه دندان را پیشنهاد می کنند و یا در هنگام برداشتن کامپوزیت دندان راهکارهایی موثر جهت حذف آن را پیشنهاد می کنند.

درد در اطراف پر کننده ها نیز ممکن است ایجاد شود. اگر هنگام نیش زدن احساس درد می کنید، ممكن است که پركردگی در گزش شما تداخل ایجاد كند. شما باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و فرم پرکننده را تغییر دهید.

پیشنهاد می کنیم از پست هزینه پالیش کامپوزیت دندان دیدن کنید.

اگر هنگام لمس دندان احساس درد می کنید

اگر هنگام لمس دندان احساس درد می کنید، احتمالاً درد ناشی از لمس دو سطح مختلف فلزی است ( به عنوان مثال آمالگام نقره ای در یک دندان تازه پر شده و یک تاج طلایی روی دندان دیگری که لمس می کند). این درد باید در مدت زمان کوتاهی به خودی خود برطرف شود.

اگر پوسیدگی بسیار عمیق یا نزدیک به پالپ دندان باشد، ممکن است دچار “دندان درد” شوید و آن را تجربه کنید. این پاسخ “دندان درد” ممکن است نشان دهد که این بافت دیگر سالم نیست.

در این صورت، ممکن است که به درمان کانال ریشه و برداشتن کامپوزیت دندان نیاز باشد. گاهی اوقات افرادی که به عنوان درد ارجاعی شناخته می شوند، درد یا حساسیت در دندان های دیگر به غیر از دندان پر کننده را تجربه می کنند. با این درد خاص، دندان های شما هیچ مشکلی ندارند.

دندان پر شده به راحتی از طریق “سیگنال های درد” که به دندان های دیگر می رسد، عبور می کند. این درد باید طی 1 تا 2 هفته به خودی خود کاهش یابد.

آلرژی هنگام پر کردن

واکنش های آلرژیک به پر کردن نقره نادر است. براساس ADA ، کمتر از 100 مورد گزارش شده است. در این شرایط نادر، تصور بر این است که جیوه یا یکی از فلزات مورد استفاده در ترمیم آمالگام باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شود. علائم آلرژی به آمالگام شبیه علائمی است که در یک آلرژی پوستی مشاهده می شود و شامل بثورات پوستی و خارش است.

بیمارانی که از آلرژی آمالگام رنج می برند، به طور معمول سابقه آلرژی به فلزات در پزشکی یا خانوادگی دارند. هنگامی که آلرژی تأیید شد، می توان از ماده ترمیم کننده دیگری استفاده کرد.

پر کننده هایی که رو به زوال است

فشار مداوم حاصل از جویدن، ساییدن یا گره زدن می تواند باعث فرسودگی، بریدگی یا ترک خوردگی پر کننده های دندان شود. اگر چه ممکن است تا نتوانید تشخیص دهید که ماده پر کننده در حال فرسایش است، اما دندانپزشک می تواند نقاط ضعف آن ها را در یک معاینه منظم تشخیص دهد.

اگر مهر و موم بین مینای دندان و پر شدن و برداشتن کامپوزیت دندان شکسته شود، ذرات غذا و باکتری های پوسیدگی می توانند در زیر پر کردن کار کنند. سپس خطر ایجاد پوسیدگی اضافی در آن دندان را دارید.

پوسیدگی که درمان نشود، می تواند باعث آلودگی پالپ دندان شود و باعث ایجاد آبسه دندان شود . اگر پرکردگی زیاد باشد و یا پوسیدگی مکرر و گسترده باشد، ممکن است تا ساختار دندان به اندازه کافی برای پشتیبانی از پرکردگی جایگزین، باقی نماند. در این موارد ممکن است که دندانپزشک شما نیاز به پر کردن تاج داشته باشد.

پرشدگی های جدیدی که می ریزند ممکن است در نتیجه آماده سازی نامناسب حفره، آلودگی قبل از قرارگیری پر کردن یا شکستگی و یا  پرشدگی ناشی از ضربه یا جویدن باشد. ترمیم های قدیمی عموماً به دلیل پوسیدگی یا شکستگی دندان باقیمانده از بین می روند.

پرکننده های رزین کامپوزیت

در طول سال ها، بیماران نگرانی فراوانی در مورد پر کردن آمالگام سنتی دارند. به طور واضح بسیاری از مردم ظاهر نقره ای پر شدن آمالگام را دوست ندارند. اگر چه بر طبق نظر علمی، بر ایمن بودن پرکننده های آمالگام نظرات مختلفی پیشنهاد شده است، اما جامعه دندانپزشکی همچنان به تولید پرکردگی های محکم تر، با دوام تر و خوشایند تر کمک می کنند.

پرکننده های رزین کامپوزیت
پرکننده های رزین کامپوزیت

این ممکن است برای بیمارانی که ترجیح می دهند بدون آشکار کردن کار دندانپزشکی ترمیمی خود بخندند یا لبخند بزنند، می تواند موثر باشد. آیا ترجیح می دهید که اقدامات دندانپزشکی انجام دهید که حفره های پر شده یا سایر اقدامات را پنهان کند؟

اگر چنین است، پس باید با دکتر متخصص در این زمینه تماس بگیرید. پزشکان مجرب در این زمینه می توانند تاریخچه دندانپزشکی شما را بررسی کنند، دهان شما را معاینه کرده و بهترین گزینه را برای پنهان کردن و پر کردن دندان و برداشتن کامپوزیت دندان به شما ارائه دهند.

جدیدترین ماده برای پر کردن، رزین کامپوزیتی است. رزین کامپوزیت تا حد زیادی جایگزین پر کننده های آمالگام شده است، زیرا بیماران از زیبایی کار دندانپزشکی خود نگران هستند. رزین کامپوزیت به طور خاص مخلوط شده و ساخته شده است تا به رنگ دندان طبیعی شما شباهت داشته باشد.

در مطب دندانپزشکی اغلب پزشکان، از رزین کامپوزیت برای پر کردن حفره های دندان استفاده می کنند. آن ها همچنین از رزین کامپوزیت برای اتصال دندان های جلویی دندان استفاده می کنند و لبخندی را ایجاد می کنند که بسیار طبیعی است و هیچ کس نمی داند که شما به دندانپزشک مراجعه کرده اید.

رزین کامپوزیت و برداشتن کامپوزیت دندان

رزین کامپوزیت از پرکننده شیشه یا کوارتز ساخته شده است که به یک محیط رزین اضافه شده است. این مخلوط ماده ای به رنگ دندان تولید می کند که برای پر کردن حفره ها به راحتی قابل استفاده است

اختراع رزین کامپوزیت، جایگزینی برای پر کننده دندان آمالگام است و مناسب افرادی است که برای اولین بار به دندان پزشکی مراجعه می کنند و به پر کردن و یا برداشتن کامپوزیت دندان نیاز دارند.

رزین کامپوزیت و برداشتن کامپوزیت دندان
رزین کامپوزیت و برداشتن کامپوزیت دندان

مخلوطی که رزین کامپوزیتی را تشکیل می دهد، فاقد فلز است و به راحتی شکل می گیرد تا دندان طبیعی را ایجاد کند. با این روش حتی نمی توانید بگویید که دندان پر شده است. در نتیجه از لبخند خود احساس اطمینان می کنید.

برای دهه ها، آمالگام تنها گزینه دندانپزشکان برای پر کردن حفره بود. بیمارانی که می خواستند پر کننده ای با ظاهری طبیعی تر داشته باشند، مجبور شدند تا هزینه های ترمیم زیبایی بسیار گران قیمت را مانند یک تاج دندان کامل بپردازند.

رزین کامپوزیت به دندانپزشکان اجازه می دهد که بدون استفاده از روش هایی که به اندازه تاج تهاجمی هستند، یک پر کننده زیبایی از حفره های دندان ایجاد کنند.

رزین کامپوزیت به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است

رزین کامپوزیت به تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما پرکننده های سفید دیگر در ابتدا در دهه 1960 به دندانپزشکی وارد شدند. مواد کامپوزیت سفید آن دهه از کوارتز یا پرکننده های شیشه ساخته نشده و بسیار محکم نبودند. در واقع، آن ها حتی نمی توانند روی دندان های پشتی استفاده شوند، زیرا هنگام پر کردن در برابر فشار جویدن مقاومت نمی کنند.

پر شدن کامپوزیت اولیه تمایل به سایش آسان دارد که در نهایت منجر به پوسیدگی یا شکستگی بیشتر دندان می شود و وضعیت بیمار را حتی بدتر می کند. پس از دهه ها توسعه دقیق توسط دانشمندان، آن ها مخلوط کاملی از رزین کامپوزیت را پیدا کردند که ماده پر کننده ای ایمن، موثر و قوی است.

عملکرد کامپوزیت دندان و نحوه برداشتن آن ها

برای تهیه فیلد کامپوزیت و برداشتن کامپوزیت دندان نیازی به مراجعه به دندانپزشک زیبایی ندارید. پرکردگی کامپوزیت را می توان توسط دندانپزشک عمومی نیز انجام داد. روش پر کردن حفره با رزین کامپوزیت کمی پیچیده تر از روش پر کردن آمالگام است. در اینجا مرحله به مرحله روند پر کردن یک حفره با رزین کامپوزیت آورده شده است که به صورت زیر است:

– ابتدا دندانپزشک دندان را از بزاق جدا می کند تا دندان بسیار خشک شود.

– دوم، دندانپزشک با استفاده از مته یا سایش هوا، قسمت آلوده دندان را از بین می برد.

– سوم، رزین کامپوزیت به صورت لایه هایی از دهانه حفره قرار می گیرد.

– چهارم، برای سخت شدن هر لایه از مواد رزین کامپوزیت روی سطح دندان، از یک چراغ مخصوص استفاده می شود.

– پنجم، بعد از پر شدن دندان، رزین کامپوزیت با دقت شکل می گیرد تا شبیه یک دندان واقعی شود.

ساخت ترمیم و برداشتن رزین کامپوزیت دندان به کمی نشستن بیشتر در صندلی دندانپزشکی و زمان اضافی توسط دندانپزشک نیاز دارد، اما بیشتر بیماران می دانند که نتایج ارزشمند است.

مزایای عملکردی رزین کامپوزیت

بدیهی است که بیشتر بیماران رزین کامپوزیت را ترجیح می دهند. زیرا می تواند با رنگ طبیعی دندان مطابقت داشته باشد. با این حال، دندانپزشکان به دلایل عملکردی، رزین کامپوزیت را ترجیح می دهند.

پر کردن آمالگام نیاز به برداشتن قسمت بیشتری از دندان دارد. در مقابل، رزین کامپوزیت فقط به دندانپزشک نیاز دارد تا قسمت پوسیده دندان را سوراخ کند تا حفره را پر کند یا به برداشتن کامپوزیت دندان بپردازد. در نتیجه، می توان ساختار دندان سالم را برای سال ها حفظ کرد.

اشکال دیگر در پر کردن آمالگام

اشکال دیگر در پر کردن آمالگام این است که مواد تمایل دارند با گرما و سرما منقبض و منبسط شوند، که این امر باعث ترک خوردن دندان ها می شود. رزین کامپوزیت در واقع به دندان پیوند می خورد، بنابراین به راحتی فشار جویدن را تحمل می کند.

رزین کامپوزیت تمایل به حمایت از ساختار دندان دارد و آن را در برابر درجه حرارت شدید عایق می کند. همچنین وقتی برای پرکردن دندان های کوچک و متوسط استفاده می شود، محکم می ماند.

بسیاری از بیماران سوال می کنند که آیا پر کردن آمالگام خطراتی دارد؟ در طول 150 سال سابقه ابتلا به آمالگام، هیچ شواهد قطعی در رابطه با پر کردن آمالگام با نگرانی های جدی بهداشتی وجود نداشته است.

سازمان غذا و دارو، انجمن دندانپزشکی و سازمان های دیگر، آمالگام را پایدار و بی خطر می دانند. با این حال، اگر هنوز پر کننده های بدون فلز، از جمله جیوه را ترجیح می دهید، با پزشک مربوطه در مورد این که آیا رزین کامپوزیت گزینه ای برای شماست و یا این که بعدها می توانید کامپوزیت دندان را بردارید، صحبت کنید.

اشکال دیگر در پر کردن آمالگام
اشکال دیگر در پر کردن آمالگام

ملاحظات دیگر در رزین کامپوزیت و برداشتن آن

برخی از بیماران بلافاصله می خواهند نمونه های آمالگام را با رزین های کامپوزیتی جایگزین کنند. با این حال، روند برداشتن کامپوزیت دندان و پر کننده های قدیمی گران است و در بعضی موارد برای دندان های شما خطرناک است. استفاده از رزین کامپوزیت نیز اشکالاتی دارد. در اینجا برخی از حقایق دیگر در مورد رزین کامپوزیت آورده شده است که باید قبل از تعیین وقت مشاوره خود در نظر بگیرید:

–  پر کننده های کامپوزیت رزین باید هر 7 – 10 سال تعویض شوند.

– ممکن است برای هر بیمار یا حفره های بزرگتر دندان مناسب نباشد.

–  یک روش دندانپزشکی با استفاده از رزین کامپوزیت، هزینه بیشتری نسبت به پر کردن آمالگام دارد.

–  اگرچه رزین به رنگ دندان است، اما این پر کننده ها در برابر لک شدن آسیب پذیر هستند.

مزایای اصلی برداشتن کامپوزیت دندان

کامپوزیت آمالگام از نوع فلز جیوه است که در گذشته برای پر کردن حفره ها مورد استفاده قرار می گرفته است و قرن ها است که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود.

مزایای اصلی برداشتن کامپوزیت دندان
مزایای اصلی برداشتن کامپوزیت دندان

با استفاده از گزینه های ترکیبی مدرن تر، امکان پر کردن دندان وجود دارد که بسیار محکم بوده و تقریباً از دندان طبیعی شما قابل تشخیص نیست، بسیاری از افراد مایل به خلاص شدن از شر پر کننده های قدیمی خود و جایگزینی آن ها با دندان های جدید رنگی هستند.

کلینیک دندانپزشکی تلاش می کند تا اطمینان حاصل کنید که شما را در رسیدن به لبخند ایده آل خود کمک می کند و با توجه به این امر مهم موجب شده تا دندان پزشکان پر کننده های رنگی دندان را به صورت ظاهر طبیعی ارائه دهند.

حذف آمالگام یا پر کننده های رنگی دندان

کلینیک دندانپزشکی زیبایی، علاوه بر این که پر کننده های آمالگام را ارائه نمی دهد، یک سرویس حذف آمالگام را نیز در دسترس دارد، جایی که ما با خیال راحت پر کننده های آمالگام قدیمی و ناخوشایند را بیرون می آوریم و موجب برداشتن کامپوزیت دندان می شویم و پرکننده های جدیدی را که متناسب با رنگ دندان های شما هستند و با شکل لبخند شما مطابقت دارند را جایگزین می کنیم.

در پر کننده ها معمولا از مواد کامپوزیتی رزینی استفاده شده است که محکم، ایمن و موثر بوده و دارای استحکام و ماندگاری قابل مقایسه با پر کننده های آمالگام نقره هستند. به همین ترتیب، می توانید اطمینان داشته باشید که انتخاب رایگان آمالگام، شما را با دندان هایی محکم و طبیعی روبرو خواهد کرد.

حذف آمالگام یا پر کننده های رنگی دندان
حذف آمالگام یا پر کننده های رنگی دندان

پر کردن کامپوزیت نیز مستقیماً روی دندان های شما می چسبد و بلافاصله جمع می شود، بنابراین هنگام برداشتن کامپوزیت به حفاری کمتری نیاز است، انجام این کار سریعتر انجام می شود و شما می توانید به محض بیرون آمدن از صندلی دندانپزشک به طور معمول غذا بخورید و بنوشید.

دندان پزشکان می توانند دندان های شما را با مواد قابل پر کردن قالب محافظت کنند

دندان پزشکان می توانند دندان های شما را با مواد قابل پر کردن قالب محافظت کنند، پس به آن ها اجازه دهید که آن را متناسب با هر ساختار دندانی از دست رفته محافظت کنند و بدون هیچ گونه پر کننده نامطبوع، لبخندی برای افتخار به شما ارایه دهند.

معیارهای ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان بحث برانگیز است. این مطالعه دانش و روش های فعلی فارغ التحصیلان دندانپزشکی را در مورد ترمیم کامپوزیت های پایه رزین بررسی می کند.

معمولا یک نظرسنجی مبتنی بر پرسشنامه تهیه می شود که در جست و جوی اطلاعاتی در مورد مدیریت ( ترمیم یا جایگزینی ) ترمیم های معیوب است و بین 200 فارغ التحصیل دندانپزشکی از چهار بیمارستان دندانپزشکی آموزشی توزیع شده است. امروزه تصمیم برای انتخاب ترمیم کامپوزیت به عنوان یک گزینه درمانی در عمل بالینی، تحت تأثیر آموزش آن در سطح کارشناسی می باشد.

شصت و یک درصد از فارغ التحصیلان اظهار داشتند که به آن ها ترمیم کامپوزیت در مقطع کارشناسی دندانپزشکی آموزش داده نشده است، در نتیجه تنها 18 درصد از این پاسخ دهندگان ترمیم را در عمل بالینی خود به عنوان گزینه درمانی انتخاب کردند.

شاخص ترجیحی برای ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان، پوسیدگی ثانویه (37٪) بوده است

شاخص ترجیحی برای ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان، پوسیدگی ثانویه (37٪) بوده  و به دنبال آن از بین رفتن نسبی ترمیم کامپوزیت (5/29٪)، شکستگی کامپوزیت (21٪) و تغییر رنگ کامپوزیت (5/12٪) بود.

تعداد زیادی از پاسخ دهندگان (73٪) موافقت کردند که ترمیم و در مواردی برداشتن کامپوزیت دندان باعث افزایش طول عمر ترمیم کامپوزیت معیوب می شود. نتایج نشان داد که دانش و کاربرد ترمیم کامپوزیت در پزشکان با تجربه، به طور قابل توجهی بالاتر است.

پیشرفت های اخیر در زمینه مواد ترمیمی باند شده، استراتژی های درمانی کم تهاجمی را برای حفظ دندان، تقویت ساختار باقیمانده دندان، مهر و موم بهتر آن و در نهایت افزایش طول عمر ترمیم ها متقاعد کرده است.

در سال های اخیر، استفاده گسترده از مواد ترمیم کننده کامپوزیت بر پایه رزین (RBC) در دندانپزشکی بالینی به زیبایی بسیار عالی آن نسبت داده شده است.

ظهور RBC با خواص مکانیکی بهتر و جمع شدگی کمتر

ظهور RBC با خواص مکانیکی بهتر و جمع شدگی کمتر منجر به استفاده از آن ها در دندان های خلفی در مقایسه با آمالگام شده است. ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان دارای مزایای متعددی هستند.

به عنوان مثال: حفظ دندان باقیمانده، چسبندگی به ساختار دندان، تقویت واحد دندان ترمیم شده، زیبایی شناسی رضایت بخش و سهولت ترمیم. ترمیم های باند مستقیم، معمولاً دچار زوال حاشیه ای می شوند و به طور کلی بیشتر در معرض پوسیدگی ثانویه هستند. در نتیجه، نقص موضعی در ترمیم کامپوزیت یک وضعیت معمول برای تصمیم گیری دندانپزشکان بین ترمیم و جایگزینی است.

جایگزینی کامل ترمیم کامپوزیت ممکن است تا در شرایطی که ترمیم (> 80٪) از نظر بالینی و رادیوگرافی سالم باشد، امری مداخله ای تلقی شود.

نتیجه غیر قابل تغییر جایگزینی ترمیم و حذف و برداشتن کامپوزیت دندان

نتیجه غیر قابل تغییر جایگزینی ترمیم و حذف و برداشتن کامپوزیت دندان ممکن است ساختار دندان سالم را که تحت تأثیر هر گونه نقص موضعی نیستند، را به ضعیف شدن ساختار باقیمانده دندان هدایت کند. این امر همراه با احتمال بیشتر موجب آسیب به پالپ شده که نهایتا منجر به تسریع ترمیم می شود.

علاوه بر این، عوامل بیماری نیز نقش مهمی در پیشرفت ترمیم های معیوب برای مدت زمان طولانی دارند که این امر این فرصت را برای پزشک فراهم می کند تا با علت نقص مقابله کند و با حداقل مداخله ترمیم کند و در نتیجه طول عمر ترمیم را بهبود بخشد.

شواهد قابل توجهی وجود دارد که اهمیت روش ها را برای ترمیم نقایص معیوب تأیید می کند. از دهه گذشته، افزایش قرارگیری ترمیم کامپوزیت و برداشتن کامپوزیت دندان در عمل عمومی دندانپزشکی منجر به افزایش شواهدی شده که موجب شده ترمیم و نه جایگزینی را به عنوان گزینه درمانی موثری برای ترمیم کامپوزیت معیوب در نظر بگیرند.

توصیه های مهم در برداشتن کامپوزیت دندان

پیشنهاد می شود که آموزش ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان باید به شدت در موسسات آموزشی نقش داشته باشد، زیرا این امر به نفع بیمار است. به دانشجویان دندانپزشکی باید آموزش های تعلیمی و بالینی در این زمینه ارائه شود.

توصیه های مهم در برداشتن کامپوزیت دندان
توصیه های مهم در برداشتن کامپوزیت دندان

می توان تحقیقات آینده را برای تصحیح دستورالعمل ها و تکنیک های مورد استفاده برای ترمیم کامپوزیت انجام داد. امروزه استفاده از مواد کامپوزیتی رزین، افزایش یافته و به اولین انتخاب در بیشتر ضایعات پوسیدگی تبدیل شده است.

این تغییر را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. برخی از عوامل اصلی هستند که آمالگام به دیوار حفره را رعایت نمی کنند که این امر موجب شده تا تفاوت های مهمی در ضریب انبساط حرارتی از آمالگام و ساختار دندان وجود داشته باشد. آمالگام ها به راحتی مایعات، یون ها، مولکول ها و احتمالاً باکتری ها و سموم آن ها را حمل می کنند.

استفاده ضعیف از تکنیک عملیاتی

این مشکلات زمانی آشکارتر می شوند که از تکنیک عملیاتی ضعیف استفاده شود. علاوه بر این، جیوه مورد استفاده در آمالگام ها نگرانی هایی را در باره مسمومیت بیولوژیکی و خطرات زیست محیطی آن ایجاد کرده است. افراد از طریق بخار و محصولات خوردگی در بزاق آن را می بلعند و با جذب مستقیم از طریق مخاط دهان در معرض جیوه و سایر فلزات قرار می گیرند.

استفاده ضعیف از تکنیک عملیاتی
استفاده ضعیف از تکنیک عملیاتی

با این حال، علاوه بر بحث در مورد مسمومیت با جیوه، نارضایتی مردم با آمالگام و برداشتن کامپوزیت دندان همچنان وجود دارد. علاوه بر این، آمالگام می تواند در موارد دیگری همچون خوردگی که باعث افزایش تخلخل و کاهش یکپارچگی و استحکام حاشیه ای و همچنین آزاد شدن محصولات فلزی در حفره دهان شود.

این ادبیات از فقدان شواهدی مبنی بر این که آمالگام و محتوای جیوه آن می تواند برای انسان مضر باشد پشتیبانی می کند، تنها استثنا، آلرژی هایی است که خاص فلز است.

استفاده از مواد ترمیمی به رنگ دندان به جای ترمیم آمالگام نیاز به استفاده دقیق از یک روش دارد. دلیل این است که عاج در مقایسه با مینای دندان در طبیعت آبدوست تر است و در نتیجه سخت تر برای مقابله از نظر اتصال به رزین است.

مینای دندان هنگام اتصال به کامپوزیت های پایه رزین دارای مقاومت پیوند قابل اعتمادی است

با این حال، شناخته شده است که مینای دندان هنگام اتصال به کامپوزیت های پایه رزین دارای مقاومت پیوند قابل اعتمادی است، زیرا اجزای اصلی آن غیر آلی هستند، در حالی که عاج دارای ترکیب و ساختار متفاوتی است.

اگر چه عوامل مختلفی از اتصال برای کاهش انقباض پلیمریزاسیون ایجاد شده اند، با این وجود ریزنشت همچنان یک مشکل مهم و یک عامل اصلی است که بر طول عمر، ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان تأثیر می گذارد.

این دلیل اصلی تغییر رنگ حاشیه، پوسیدگی ثانویه، التهاب پالپ، حساسیت بعد از عمل و جایگزینی ترمیم است. اندازه گیری ریزنشت، معمولاً ارزیابی و توانایی آب بندی مواد چسب را ارائه می دهد که از نظر بالینی مرتبط است. در شرایط آزمایشگاهی آزمون ریزنشت حرارتی، یک روش مناسب برای ارزیابی عملکرد مهر و موم است.

استفاده از تعداد زیادی چرخه حرارتی می تواند شرایط محیط دهان را شبیه سازی کند

در واقع استفاده از تعداد زیادی چرخه حرارتی می تواند شرایط محیط دهان را شبیه سازی کند. ارزیابی و توانایی آب بندی در شرایط آزمایشگاهی انجام شده و آزمایش ریزنشت به دلیل سهولت و سادگی آن نسبت به سایر روش ها ترجیح داده شد.

در بسیاری از شرایط بالینی، از رزین چسب برای اتصال به عاج اسکلروتیک یا عاج تغییر رنگ یافته توسط محصولات خوردگی که از ترمیم های آمالگام که به توبول های عاج نفوذ کرده اند، استفاده می شود. چندین مطالعه نشان داده است که استحکام پیوند، کمتر یا شبیه به عاج سالم است.

اگر از روش ضعیفی استفاده شود یا در هنگام قرار دادن آمالگام آلودگی رخ دهد، ممکن است که باعث ایجاد لکه های عاجی شود، همچنین وجود پوسیدگی های مکرر می تواند در آن ها رخ دهد.

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 گفته شد که رنگ آمیزی عاج می تواند ناشی از رسوب سولفیدهای فلزی و نفوذ یون های نقره و جیوه پوشاننده باشد که از این امر نتیجه گرفته شد که تغییر رنگ عاج در زیر آمالگام، شاخص حضور مواد تشکیل دهنده آمالگام است که اثر آن در روش های ترمیم چسب ناشناخته است.

نکات قابل توجه در برداشتن کامپوزیت دندان

امروزه اتصال دندان یک روش کارآمد و مقرون به صرفه برای اصلاح زیبایی، نقص های جزئی روی تک دندان یا چند دندان است. در لبخندهای پرستون، که فقط به یک قرار ملاقات نیاز دارد و حداقل تهاجمی است.

دندانپزشک از یک رزین کامپوزیت برای مطابقت با رنگ دندان شما و شکل دادن آن به صورت یکپارچه بر روی سطح دندان شما استفاده می کند که ظاهر طبیعی شما را بازسازی می کند.

نکات قابل توجه در برداشتن کامپوزیت دندان
نکات قابل توجه در برداشتن کامپوزیت دندان

بزرگترین عیب پیوند دندان این است که ماندگاری آن به اندازه روکش های پرسلن یا تاج ها و پل ها دوام ندارد. رنگ آمیزی نیز یکی از خطرات پیوند دندان است و همیشه به بیماران هشدار داده می شود که از مصرف هر نوع مایع تیره یا مواد غذایی مانند شراب قرمز و قهوه برای مدت 48 ساعت خودداری کنند تا خطر را به حداقل برسانند.

دندانپزشکان نه تنها بهترین نتیجه درمانی را برای مورد منحصر به فرد از قبیل: پیوند دندان، برداشتن کامپوزیت دندان و… برای شما در نظر می گیرند، بلکه سبک زندگی و بودجه شما را نیز در نظر می گیرند تا به شما در یافتن بهترین گزینه درمانی کمک کنند.

روکش های چینی و تاج ها و پل ها سرمایه گذاری طولانی مدت دارند

روکش های چینی و تاج ها و پل ها سرمایه گذاری طولانی مدت دارند و کمتر در معرض خرد شدن و ترک خوردگی قرار دارند. اگر مناسب دندان شما باشد، ممکن است سفید کردن دندان را نیز برای تغییر رنگ دندان پیشنهاد دهند. این یک روش بسیار موثر برای دستیابی به لبخند سفید مروارید است.

تاج دندان ها اغلب توسط دندانپزشکان توصیه می شود، اما برای ساختن آن ها لازم است تا ساختار قابل توجهی از دندان ایجاد شود. معمولاً اگر همه مینای دندان برداشته نشود، اکثر آن ها انجام می شود.

پیشرفت های فنی گزینه جدیدی را با مزایای قابل توجه به ما داده است. اگر مطب دندانپزشکی فناوری CAD / CAM مطب خود را مانند CEREC داشته باشد، این امر تنها در یک بار مراجعه به دست می آید.

به عنوان یک مزیت اضافی با فناوری  CAD / CAM، بیماران مجبور نیستند تا با موادی که دندان های آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد، در ترمیم موقت مقابله کنند.

هر بیمار نباید هر چه سریع پر کردن دندان خود را انجام دهد. برخی از پر کننده های فلزی می توانند 30 تا 40 سال دوام بیاورند و هیچ نگرانی ندارند.

اما بسیاری از بیماران در مورد این مواد پر کننده سوال دارند و به اطلاعات اساسی در مورد معضلات ناشی از استفاده و حذف آن ها از قبیل: برداشتن کامپوزیت دندان نیاز دارند که نیازهای فردی و تصمیمات درمانی باید با یک دندانپزشک شخصی در میان گذاشته شود.

روکش های چینی و تاج ها و پل ها سرمایه گذاری طولانی مدت دارند
روکش های چینی و تاج ها و پل ها سرمایه گذاری طولانی مدت دارند

نتیجه گیری

فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند در ترمیم و برداشتن کامپوزیت دندان و نه جایگزینی ترمیم کامپوزیت معیوب موثر باشد. مطالعات نشان داده است که انتخاب ترمیم کامپوزیت، پوسیدگی ثانویه و از دست دادن نسبی جزو موارد قابل اهمیتی می باشد که موجب می شود تا ترمیم باعث افزایش طول عمر کامپوزیت معیوب شود.

نتیجه گیری
نتیجه گیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *