معنی moderate در آزمایش ادرار

در این مقاله به بررسی موضوع معنی moderate در آزمایش ادرار می پردازیم. همراه شما هستیم.

مقدمه

آنالیز ادرار یک تست رایج برای بررسی مواد و ترکیبات شیمیایی ادرار است. نتایج آزمایش ادرار، به ما در شناسایی اختلالات و مشکلات کلیوی و مجراهای ادراری کمک زیادی می کند. وظیفه اصلی ادرار؛ پاکسازی مواد زائد، متعادل کردن آب بدن، پروتئین ها و بقیه مواد موجود در بدن است. ایجاد اختلال در کار هر یک از ارگان های بدن، میزان ادرار و ترکیبات آن را دچار دگرگونی می کند. از طریق تفسیر آزمایش ادرار، می توانیم با تشخیص این اختلالات، از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری نماییم. برای انجام آزمایش معتبر ادرار و درک صحیح معنی moderate در آزمایش ادرار، می توانید به متخصصین آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر مراجعه نمایید.

بیمارستان خصوصی کلیه و مجاری ادرار ایرانشهر، دارای معتبرترین متخصصین و پیشرفته ترین امکانات آزمایشگاهی می باشد. با ما باشید.

در ادامه، موارد زیر را بررسی خواهیم کرد:

هدف از انجام آزمایش ادرار چیست؟

روش های آنالیز تست ادرار

تفسیر آزمایش ادرار

وجود باکتری  (Bacteria) در آزمایش ادرار

نتیجه گیری

 

هدف از انجام آزمایش ادرار چیست؟

آزمایش ادرار به بررسی ادرار از منظر فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی می پردازد. ایجاد اختلال در هر یک از اعضای بدن، سبب تغییر در شکل ظاهری، غلظت و محتوای ادرار می شود.  از اهداف آزمایش ادرار می توان به تشخیص وجود قند، خون، گلبول سفید، پروتئین، معنی moderate در آزمایش ادرار  و گلبول قرمز در خون اشاره نمود. وجود این گونه مواد و سلول ها نشانه ای از یک مشکل مهم است.

در انجام آزمایش ادرار، داشتن ظرف استریل امری حیاتی است. ابتدای صبح، به علت این که در طول شب گذشته، ادرار مدت زمان زیادی را در مثانه سپری کرده است، بهترین زمان برای انجام آزمایش ادرار است. در تست ادرار، مولفه های زیادی مورد بررسی قرار می گیرند.

روش های آنالیز تست ادرار

به صورت کلی سه روش برای آنالیز آزمایش ادرار وجود دارد:

روش اول:

که به آن آنالیز چشمی یا بصری گفته می شود، رنگ و میزان شفافیت آن را بررسی می کند. در صورت وجود خون در ادرار، ممکن است رنگ آن به قرمز یا قهوه ای تمایل پیدا کند. از نشانه های بیماری کلیوی می توان به وجود کف در ادرار اشاره نمود و در صورت کدر بودن آن، احتمال وجود عفونت را باید بررسی کنیم.

روش دوم:

تست میکروسکوپی است که در آن موارد ریزی که با چشم عادی قابل مشاهده نیست، بررسی می گردد. از جمله این مواد، می توان به گلبول قرمز و سفید و باکتری اشاره کرد.

روش سوم:

دیپ استیک(dipstick)  می باشد که در آن مواد شیمیایی را به نوار پلاستیکی کوچکی آغشته می کنند و مورد استفاده قرار می دهند. ادرار روی این نوار ریخته می شود و با توجه به واکنش آن، نتیجه به دست می آید.

تفسیر آزمایش ادرار

بیش از ۱٠٠ مورد تست روی نمونه ادرار صورت می پذیرد. در آن مواردی مثل: رنگ، شفافیت، وجود گلبول قرمز و سفید، باکتری، معنی moderate در آزمایش ادرار و … مورد بررسی قرار می گیرد.

رنگ ادرار (Color)

رنگ ادرار بسته به میزان غلیظ بودن آن، طیف وسیعی دارد. این فاکتور یکی از فاکتورهای اصلی در تفسیر آزمایش ادرار است. رنگ ادرار بسته به عوامل مختلفی می تواند از زرد کم رنگ تا کهربایی کدر باشد. هر یک از رنگ های ادرار، تفسیر مخصوص به خود را دارد. مثلا مشاهده شدن رنگ قرمز می تواند به معنی وجود خون در ادرار باشد. یا وجود ویتامین B باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی می شود. رنگ زرد تیره می تواند در اثر فعالیت زیاد و عرق کردن فرد ایجاد شود. اختلالات و بیماری های مختلفی مانند دیابت یا قند خون، رنگ ادرار را تغییر می دهند.

ظاهر ادرار(Appearance) 

ادرار در حالت طبیعی وضوح و شفافیت بالایی دارد، ولی به علت ته نشینی فسفات یا اورات می تواند به رنگ کدر در بیاید. بودن گلبول های سفید و قرمز، می تواند سبب تیره شدن و وجود باکتری، سبب کدر شدن آن شود.

بو(smell)

یکی دیگر از فاکتورهایی که در آزمایش ادرار بررسی می کنیم، بوی آن است. بوی ادرار طبیعی مانند بوی فندق است که بیماری ها و مشکلات مختلف، سبب تغییر آن می شود.

وزن مخصوص(specific gravity)

وزن نمونه ادرار که نشاندهنده ی غلظت مواد در ادرار است، در ادرار رندوم 1.003  تا 1.035 است و در ادرار یک روزه 1.015 تا 1.025 است و چون نسبی است، واحد اندازه گیری ندارد.

PH  نمونه ادرار

برای دکتر، تطابق داشتن PH ادرار با بقیه تست ها، حائز اهمیت است. PH اندازه اسیدی یا باز بودن آن را مشخص می کند و به پزشک در تشخیص بیماری های مختلف، کمک می کند. عدد طبیعی PH  در منابع مختلف ۵.۵ تا ۶.۵ و ۴.۶ تا ۸ بیان شده است.

گلوکز(Glucose) 

سوخت اصلی سلول های بدن می باشد. میزان اندکی از گلوکز در در ادرار موجود است ولی در  ایده آل ترین حالت، نباید در ادرار وجود داشته باشد. در مواردی گلوکز در ادرار مشاهده می شود که از میزان طبیعی آن در کلیه تجاوز کرده باشد.

پروتئین (protein)

وجود بیش از حد پروتئین در ادرار، احتمالا ناشی از بیماری های کلیوی است. شرایطی مانند تب و فعالیت ورزشی هم سبب دفع پروتئین از ادرار می شوند.

کتون (Ketone)

در شرایط خاص، بدن برای سوخت و ساز به جای مصرف گلوکز از چربی استفاده می کند. چربی ها تجزیه شده و به کتون تبدیل می شوند. سپس سلول ها آن ها را استفاده می کنند و وجود کتون در ادرار مشاهده می شود.

وجود خون در ادرار(Blood)

گلبول های قرمز در شرایط فیزیولوژیک (مثل فعالیت شدید) و پاتولوژیک (مثل آسیب به کلیه) در ادرار پدیدار می شوند.

نیتریت(Nitrit)

تعدادی از باکتری ها در ادرار وجود دارند که نیترات را به نیتریت تبدیل می کنند و باعث وجود نیتریت در ادرار می شوند. در آزمایش هایی که احتمال  عفونت مجاری ادراری وجود دارد، بررسی نیترات توسط متخصصین بیمارستان ایرانشهر انجام می شود.

وجود باکتری (Bacteria) در آزمایش ادرار

یکی از فاکتورهای اصلی در تفسیر آزمایش ادرار که برای پزشکان اهمیت فراوان دارد. وجود باکتری در ادرار است. به طور طبیعی هیچ گونه باکتری در مجرای ادراری انسان وجود ندارد. هنگام گرفتن نمونه ادرار؛ در صورت رعایت شرایط استریل، هیچ گونه باکتری در نمونه ادرار نباید وجود داشته باشد. وجود باکتری نشانه ای از یک عفونت ادراری است. ریپورت باکتری در آزمایش به صورت زیر است:

Rare: تعداد خیلی اندک باکتری

Few: تعداد کم

Moderate: تعداد متوسط

Many: تعداد زیاد باکتری

معنی moderate در آزمایش ادرار، نشاندهده وجود تعداد متوسطی از باکتری ها در ادرار است. این که این مقدار تا چه اندازه خطر آفرین یا تهدید کننده است، به نظر پزشک و تشخیص او بستگی دارد. در این شرایط ممکن است پزشک درخواست آزمایش کشت ادرار دهد. این آزمایش را می توانید در آزمایشگاه بیمارستان ایرانشهر با پیشرفته ترین امکانات انجام دهید.

نتیجه گیری

همان گونه که اشاره کردیم، انجام آزمایش ادرار، نقش اساسی در تشخیص بیماری های مختلف دارد. وجود کلمه moderate در آزمایش ادرار، نشانه ی وجود تعداد متوسطی از باکتری در ادرار است. با مشاهده آن، باید به پزشک متخصص با تجربه مراجعه نمایید و تحت نظر او روند درمانی خود را طی کنید. بیمارستان ایرانشهر با داشتن بهترین پزشکان متخصص اورولوژی کشور، در خدمت شما عزیزان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *