امروز با محاسبه بی ام آی برای بانوان با شما هستیم.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟
شاخص توده بدنی یا BMI چیست؟

bmi (BMI) یا شاخص توده بدنی (شاخص توده بدنی) در واقع فاکتوری است که نشان می دهد قد و وزن شما چقدر با یکدیگر متناسب است و آیا اضافه وزن دارید یا چاق. همانطور که گفتیم با استفاده از قد و وزن به عنوان فاکتورهای وزن ایده آل BMI محاسبه می شود.

به شاخص توده بدنی، شاخص “کوتوله” نیز می گویند. آدولف کوتل دانشمند بلژیکی بود که شاخص BMI را در قرن نوزدهم اختراع کرد. با محاسبه BMI با استفاده از فرمول شاخص توده بدنی، متوجه می شوید که لاغر یا چاق هستید یا وزنتان در محدوده مناسبی است. در ادامه روش محاسبه BMI بدن را توضیح می دهیم.

 

فرمول محاسبه BMI

در این قسمت فرمول محاسبه BMI را توضیح می دهیم و می گوییم شاخص توده بدنی چگونه محاسبه می شود. برای محاسبه BMI زنان و مردان از فرمول زیر استفاده کنید:

(وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان 2) = BMI

پس از به دست آوردن شاخص توده بدنی، سلامت بدن خود را با استفاده از تصویر زیر یا جدول زیر بررسی کنید. روش محاسبه BMI بسیار ساده است و محاسبه BMI به صورت آنلاین حتی ساده تر است. در اینجا چند نمونه از نحوه محاسبه BMI آورده شده است.

 

تجزیه و تحلیل نتیجه محاسبه BMI بزرگسالان 19 ساله و بالاتر بر اساس طبقه بندی زیر انجام می شود: (جنسیت تاثیری ندارد)

BMI کمتر از 18.5: کمبود وزن
BMI بین 18.5 تا 24.5 وزن مناسبی است
BMI بین 25 تا 29.9 اضافه وزن است
BMI بالای 30: چاقی
توجه داشته باشید: زنان باردار، ورزشکاران حرفه ای با بدن عضلانی، افراد مبتلا به بیماری های جدی و نقص عضو نباید از این تقسیم بندی استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل شاخص توده بدنی در کودکان و نوجوانان (زیر 19 سال)

رشد قد و وزن در کودکان و نوجوانان تا 19 سال به سرعت تغییر می کند و این مشکل باعث می شود طبقه بندی BMI بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان قابل اجرا نباشد. به عنوان مثال، محدوده BMI سالم برای یک دختر 8 ساله بین 13 تا 17.5 است که با محدوده وزن سالم برای بزرگسالان بسیار متفاوت است.
بنابراین، تجزیه و تحلیل شاخص توده بدنی در کودکان و نوجوانان نیازمند جداولی است که با وضعیت رشد و جنسیت این گروه سنی مطابقت داشته باشد.

یک معیار قابل اعتماد در این زمینه، جدول BMI تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای دختران و پسران زیر 19 سال است.
در این نمودار وضعیت وزن بر اساس صدک BMI تشخیص داده می شود. یعنی ابتدا BMI طبق فرمول اصلی به دست می آید و سپس وضعیت وزن با توجه به جدول، سن، جنسیت و محدوده های زیر مشخص می شود.

کمبود وزن: کمتر از یک سوم درصد
وزن سالم: 3 تا 85 درصد
اضافه وزن: صدک 85 تا 97
چاقی: صدک 97 یا بالاتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *